Produced by Martin Buchwalter & Wizard at Gernhart Studio in Troisdorf, Germany
Mixed and mastered by Martin Buchwalter at Gernhart Studio
Cover artwork created by Jens Reinhold, cover idea by Marcel Schaffeld, booklet layout by Sinneswerk

Released 2021-02-19
Reviewed 2021-03-02

legion-of-doom.de

Det har nu blivit dussinet album för tyska bandet Wizard som debuterade redan 1995, deras demo Legion of Doom kom dock redan 1991. Det har blivit trettio år metal, det är imponerande även om resultaten har varierat genom åren och det mesta kan väl påstås vara av bra metallisk kvalité även om det kanske inte alltför ofta blir fantastiskt. Denna tolfte gång är det metal i huvudet som gäller, och när det kommer från Wizards huvud så låter det som följer.

Kraftfull heavy metal handlar det om, ganska tidlöst och rejält. Den som hört Wizard tidigare under deras långa karriär kommer att känna igen sig, det låter som det oftast gör från Wizard. De kommer inte med någonting nytt och fräscht, men jag tror nog inte att det kommer att vara negativt för bandet då det troligen är vad bandets fans förväntar sig. Tunga och välproducerade heavy metal-låtar får vi, ganska bra energi och driv som det brukar vara när tyskarna slår till – onekligen har de metal i skallen.

Kanske föga imponerande, åtminstone ur det kreativa perspektivet. Men det är ett bra och ganska underhållande album som tydligt visar vad Wizard står för, och trots en ny gitarrist bjuder de knappast något vi inte hört förr. I pressmaterialet står det att de återgår till rötterna, har de någonsin vandrat från dem? Jag tror inte det. Men visst är det bra och titelspåret är kanske bäst. Samtidigt som det är bra når det knappast de högsta höjderna och är väl inte heller ett av de absolut vassaste som bandet skapat under sin karriär.

Gillar du Wizard så ska du definitivt ta dig en närmare titt på Metal in My Head som är ett kompetent och bra men inte fantastiskt album. Jag tycker väl att Wizard gjort både roligare och tråkigare grejer under sin långa karriär – men jag tror inte att den som gillar Wizard kommer att bli besviken, för dem är det kanske värt att investera i en vinylplatta.