Mix and mastering by Achim Köhler
Concept album basing on the fantasy book trilogy about Hagen von Stein by the German fantasy writer Andre Wiesler
Cover artwork by Steve Argyle

Released 2011-03-25
Reviewed 2011-03-15

legion-of-doom.de

Tyska Wizard är tillbaka med ett nytt album, denna gång under namnet som ni kan läsa i rubriken (orkar inte skriva ned det igen). Jag kan inte påstå att jag gillade det senaste albumet Thor med samma namn som en norsk ödla utan hjärna, men det är inte på grund av namnet, den skivan tilltalade inte mig. Nu, två år senare kanske?

Musikaliskt är det fortfarande den lite tyngre formen av vad som i folkmun kallas power metal, det är snabbt tungt och med massor av energi. Så långt egentligen inga större skillnader från tidigare album och jag skulle vilja säga att det faktiskt inte är sådär jättestora skillnader heller. Jag tycker nog dock att de vågar lite mer på denna skiva, har lite mer råhet samtidigt som de håller sig i det melodiösa, kanske en lite större bredd än på föregångaren.

Wizard har själva producerat denna skiva vilket är en skillnad mot tidigare, annars är det som tidigare med Achim Köhler som står för mix och mastering. Jag tycker nog att ljudbilden är lite mastigare, lite mörkare, lite tyngre och lite mer melodiös än den var på Thor. Denna gång är det ett konceptalbum som baseras på en trilogi om Hagen von Stein som författats av den tyske författaren Andre Wiesler. Sagde författare har också hjälpt bandet skriva lyriken till denna skiva, så det finns mycket intressant med Wizards nya skivsläpp, inget snack om den saken.

Skivan inleds med titelspåret som verkligen tar dig in i historien, i mörkret, i fantasierna kring häxor, varulvar och andra av nattens varelser. Det är en tung men samtidigt melodiös skapelse med en riktigt välgjord refräng som mången lyssnare nog gärna sjunger med i. Nästa spår är också väldigt bra, en sådan där låt som egentligen låter precis som jag som lyssnare önskar att en powermetaldänga ska låta, refräng med fin melodi och körer, riktigt bra och snygg vers och en riktigt bra melodi, kort och gott en riktigt bra låt.

Taste of Fear är inte långt efter spår två Undead Insanity, det är samma typ av låt och riktigt bra låt. Följande Wariwulf är inte en av de bättre på skiva, lite sömniga och inte alls med samma energi och kraft som de föregående. Den saken bättras lite till Messenger of Death som dock har en del riktigt lugna partier som dock fungerar rätt bra i spåret. Det känns som att Wizard har hittat rätt igen med denna skiva, de säger själva att det är bandets bästa, eller snarare mest perfekta album hittills och jag är nog ändå böjd att hålla med om den saken.

Jag skulle kunna fortsätta rabbla låtar och allt det där, men det känns som att det kanske inte behövs, om jag säger att Sign of the Cross är en snabb skön låt med rätt distinkt refräng och en bra melodi så har jag avhandlat mer än hälften av låtarna på skivan i alla fall.

Trist musik i snygg förpackning sade jag om Thor som var väl producerad och hade bra sound men var inte speciellt intressant ändå. När det gäller denna release är saken helt annorlunda, soundet är nog i nivå med Thor med vissa mindre skillnader och de känns igen från tidigare på det sound de har. Kvalitén på låtarna är dock rätt stor mellan de två senaste släppen. Jag skulle egentligen vilja säga att detta album överträffar Thor på alla väsentliga punkter.

Själva säger sig Wizard ha gjort sitt mest perfekta album hittills och med den erfarenhet jag har av bandet så är jag böjd att hålla med, jag har inte hört något Wizardalbum som låter bättre än detta. Det finns några punkter där skivan tappar lite men som helhet fungerar den riktigt bra och strax över 47 minuter är trots allt ganska acceptabelt också.

Jag skulle vilja säga att Wizard trollar fram en hel del spännande med detta album, inte bara varulvar.

Label - Massacre Records
Tre liknande band - Helloween/Metallium/Manowar