Mix and mastering by Achim Köhler
Artwork by Jens Reinhold
Band photos by Jochen van Eden

Released 2013-09-27
Reviewed 2013-09-19

legion-of-doom.de

Tionde albumet för tyska Wizard, det är ganska imponerande. Debuten såg dagens ljus för nästan 20 år sedan nu, 1995 för att vara exakt och inklusive detta album har de alltså hunnit skapa tio album. Wizard tillhör den lite mer rejäla skolan av power metal och deras lyrik rör mycket krigare och mytologiska väsen, inget av det är speciellt unikt eller egentligen dramatiskt. Jag har dock (nästan) alltid gillat detta band av någon anledning och äger flera av deras album, senast det begav sig fick de fem poäng, vi får väl se vad de har att erbjuda med sitt senaste alster.

Trail of Death är namnet på detta senaste alster och omslaget är definitivt bättre än senast det begav sig, bandet och produktionsteamet tycks vara som senast och musikaliskt känner man också igen sig. Det är inte så att bandet tar till några större grepp för att förändra sitt koncept, det är tung power metal med en rejäl sångare. Det byggs på starka refränger och robusta gitarriff, klassiskt tyskt heavy metalrecept är vad som erbjuds. Kanske inte sådär överdrivet spännande bra sådär men det är riktigt bra utfört och producerat, albumet är varierat och med strax över 45 minuter håller de speltiden i bra längd också. Det är inte ett album som tråkar ut en på vägen till slutet.

Det är jävligt bra, kort och gott. Wizard gör vad de gör bäst, metalhymner och rykande rockers i ett rejält, kompromisslöst och direkt album. Inga konstigheter bara råbarkad, ren heavy metal med riktigt bra låtar rakt igenom. Wizards bästa? jag har ingen aning, det jag vet är att det är riktigt kul att lyssna och det är ett album jag gärna väljer att spela. Ett album som är lätt att ta till sig och lätt att tycka om, inga konstigheter helt enkelt - bara ett band som gör sin sak och gör den riktigt bra. Sedan kan jag givetvis tycka såhär i analytisk kapacitet att jag kan önska viss utveckling men det är ingenting jag tänker på när jag lyssnar på albumet, då tänker jag bara på den bra musiken.

Electrocuation, Angel of the Dark och Death Cannot Embrace Me är albumets höjdpunkter, det är tre riktigt jävla bra låtar, och tre låtar som höjer detta album till ett väldigt bra power metal album. Wizard fortsätter att leverera och det är bara att lyfta på hatten och rekommendera Trail of Death till den som önskar ett underhållande och trevligt power metal album med lite tysk power.