Mixed and mastered by Michael Kraxenberger at Sick Of Sound Studio; except for "Löwenherz", which was mixed and mastered by Marvin Kinkel
Cover artwork designed by Jan Stürm (Atelier JS Design) and Matthias Heylmann

Released 2022-07-08
Reviewed 2022-06-26

unherz.de

masscare records

Unherz är ett band vi skrivit en hel del om, de tyska hårdrockarna har släppt ett gäng trevliga album under sina år. Dock kan de knappast beskyllas för att förnya sig och de har släppt åtta album hittills, Sinnkrise blir deras nionde. Den har skrivits under pandemitiden, något som sägs ha satt vissa spår hos medlemmarna, och det präglar albumets lyrik med texter om livets svårigheter och så vidare. De är knappast de enda som skriver låtar om sådant, det är faktiskt en väldigt vanlig tematik men omslaget är faktiskt ett av de flottare de haft.

Det nionde albumet skiljer sig inte nämnvärt från de tidigare åtta om man tittar ur det musikaliska perspektivet, det är samma typ av låtar, samma urval som tidigare. Lyrik på tyska även om vi får höra det sjungas om German rock ’n’ roll också. Det är lätta låtar att ta till sig, inget större musikaliskt djup, mestadels medryckande och det finns nog en del hit-potential i flertalet av låtarna. Sett till vad jag hört från bandet tidigare kan jag inte påstå att det är ett album som överraskar, låtarna känns välbekanta och lite som att de vore gjorda på rutin snarare än en kreativ övertygelse. Lite industriell produktion kan jag tycka.

Albumet är bra, det är bra låtar, lätt att tycka om. Men sett till vad de redan gjort tillför det ingenting, jag är inte ens säker på att det tillför något till en eventuell liveakt, det är inte tillräckligt fräscht eller spännande för att jag ska jubla. Visst gör de sin sak väldigt väl men det är svårt att släppa den där känslan av att det gjorts för att göra lite mer pengar snarare än för att de hade nya fräscha idéer till ett nytt album – alla deras album låter mer eller mindre som detta, nio nästan likadana album – någonstans tröttnar man ju.

Visst kan man ge detta album en chans, det är bra på många sätt, låtarna fungerar och så vidare. Konstigt vore väl annars då de kör enbart gamla och beprövade knep och för en som lyssnar på mängder av album blir det lika upphetsande som en brun kartong. Den fyller väl sitt syfte men inte fan blir man upprymd eller imponerad av den. Unherz gör vad de gjort tidigare och de behärskar sitt hantverk väl, Sinnkrise är ett album som knappast överraskar och säkert inte gör fansen besvikna.