Sturm und Drang (2014)

Produced by Stefan Glass at Studio 23
Cover artwork by Andreas Arnold and Marcus Bauermeister

Released 2015-10-30
Reviewed 2015-12-05

unherz.de

Tyska Unherz är tillbaka med nytt album, det är deras femte album sedan debuten 2010. Ett ganska flitigt album och ett som levererat konsekvent bra musik, kanske inga superhits men sköna album. Jetzt Oder Nie heter det nya albumet och kvartetten fortsätter att framföra sin lyrik på det tyska språket. Kul skivomslag har de givit sitt album, och på det hittar vi nio spår, elva för den som köper den limiterade digipak-utgåvan.

Hårdrock som går rakt på sak, lite enkelt, lite punkigt, lite metalliskt, inga konstigheter och tydliga refränger är vad Unherz bjuder på. Kanske inte den typ av musik man föreställer sig att raketkirurger lyssnar på, å andra sidan kan jag tänka mig att dessa lyssnar på ganska vitt skilda musikstilar. Det är inte svårt att ta till sig, kanske lite lättare att tröttna på och kanske kan tendera till att bli tjatigt om man spelar det mycket. Snyggt producerat med sångare som passar bra in i bandets musikstil, hygglig variation men jag rekommenderar att man inte spelar albumet alltför många gånger under kort tid.

Ett ganska underhållande album, Unherz fortsätter att leverera bra och medryckande album. Det sticker väl knappast ut mycket i jämförelse med vad de gjort tidigare, så om ni gillar bandet sedan tidigare kommer ni uppskatta även detta album. Det är välgjort och med bra driv och energi, kreativt är det väl knappast något storverk utan ganska mycket i linje med vad bandet gjort förr. Så för er som gillar Unherz eller enkel hård rockmusik som går rakt på sak är det nog ett album att titta närmare på, jag tror inte att man blir besviken om man införskaffar det men det är samtidigt inget album man kommer att sakna om man inte hör det – ett album som är schysst men också ett man likaväl kan vara utan.

Titelspåret som inleder albumet är nog det bästa, även Seite An Seite som avslutar digipak-versionen av albumet är tilltalande så jag kan rekommendera att ni införskaffar digipak-versionen om ni tänkte skaffa er detta album. Kul och underhållande, inte direkt banbrytande men det fungerar bra som en stunds musikalisk förströelse för den som kanske inte vill engagera sig så mycket i det den lyssnar på.

Die Toten Hosen/Böhse Onkelz/Frei.Wild