Locke – Bass und Gesang
Bogi – Schlagzeug

Produced by Gerhard Magin

Released 2010-08-27
Reviewed 2010-08-11

unherz.de

Jag har ofta funderat över termen bredbent rock, vad betyder det när recensenter skriver det egentligen? Det är visserligen inte bara recensenter utan också skivbolag som tar till den termen, jag har sett det på en del promoinfo från svenska promotionagenter. Jag säger inte att Unherz är ett sådant band för jag har oftast fått för mig att det gäller mer raka rockband som Motörhead och deras gelikar, Unherz tillhör inte den kategorin.

Unherz spelar melodiös snabb och punkig rock med samhällsnära lyrik, lite som de tre liknande band jag nämnt ovan när det gäller stil eller lyrik. Så inte bredbent rock men kanske punkig rock, jag vet inte, det där med genrer är ofta mer förvirrande än upplysande skulle jag vilja säga. Unherz spelar snabbt och medryckande med simplistiska riff uppbackade av ett melodiöst sound och en sådär lagom engagerad sångare som gör sitt yttersta för att dra in dig i sångerna. Det är tillrättalagt till väldigt stor grad samtidigt som det hålls sådär lagom skitigt för att flörta med punkfansen och metallnissarna.

Om ni söker på titeln Zwanzigzehn kan ni nog hitta den som fri nedladdning, den är släppt som gratis nedladdningsspår för att promota skivan, det är tyskarnas VM-låt kanske, det är i alla fall en låt dedicerad till det tyska landslaget i fotboll och vi vet ju alla hur de gick för VM-historiens mesta medaljörer. Det är dessutom en av skivans bästa spår faktiskt.

Jag tycker att Unherz kan ses som en skön form av underhållande musik, den är aktiv och medryckande och känns faktiskt som en skiva som fungerar riktigt bra som bilåkarmusik där jag gärna har lite mer aktiv musik istället för något komplicerat eller långsamt. Därför kan jag definitivt konstatera att Unherz har en roll i den musikaliska världen till skillnad från vissa andra band.

Skivan är välgjord och håller sig inom tidsramen för vad som är acceptabelt med dryga 41 minuter musik. På det hela taget skulle jag vilja framhäva Unherzlich Villkommen som en väldigt bra skiva. Där uppstår dock ett par problem för den som gillar att bara sitta ned i tystnad och lyssna till musik, Unherz låter inte riktigt som ett band man lyssnar till, de låter mer som ett band att höra i samband med annat.

Spår fyra och spår tre är de två bästa spåren på skivan och de håller för alla former av lyssning, resten av skivan är också riktigt bra men kanske inte håller lika väl för granskning under mikroskopet.

Ösig rock på tyska är roligt och jag rekommenderar er alla att köpa denna skiva, inte fantastisk på något sätt men kul musik att bara lyssna till, eller kanske som partymusik för den som sysslar med sådant.

Label - Massacre Records
Three similar bands - Die Toten Hosen/Böhse Onkelz/Frei.Wild
Rating: HHHHHHH