Somewhere in California (2011)

Big in Japan (2013)

High Road (2014)

Released 2017-03-24
Reviewed 2017-04-04

nightranger.com

Night Ranger är tillbaka, de kompletterar sitt första dussin studioalbum i och med detta nya album. Ett album som inte direkt bryter ny musikalisk mark. Night Ranger fortsätter istället att promenera på sin väl vandrade väg genom den melodiösa rockmusiken. Egentligen kan man nästan se på omslaget vad man får när man lyssnar på detta, det är 80-talsinspirerad melodiös rockmusik och den som redan hört Night Ranger kommer säkert känna sig ytterst bekant med detta och troligen också vara ganska imponerad.

Snyggt producerad melodiös rockmusik med hitpotential, trycker på rätt knappar med klämkäcka refränger och starka melodier. Det låter som förväntat och vi har hört många band göra i princip samma sak många gånger. Dem som lyssnar på och gillar AOR kommer definitivt inte ha något emot att lyssna på detta, jag tycker personligen att det är ett betydligt mer underhållande album än senast jag hörde Night Ranger. Dock kan man ju inte direkt beskylla jänkarna för att bjuda på något som överraskar, det är ett standardurval av låtar och det låter som det brukar när Night Ranger är i farten.

Jag kan ju inte påstå att jag ogillar vad jag får höra, det är faktiskt bra och jag kan inte låta bli att sjunga med i vissa av låtarna som till exempel andra spåret som är så löjligt medryckande och patetiskt plagierat att man inte kan låta bli att sjunga med. Dock tröttnar man ganska snabbt och det dröjer inte länge innan detta album blir ännu ett i högen av alla dammsamlare som släpps nuförtiden.

Ni som gillar Night Ranger och imponeras av vad de gjort tidigare kommer att tycka precis samma sak om detta album. För oss andra med mer generellt musikintresse så vill jag påstå att det finns många betydligt bättre alternativ att lägga pengarna på. Night Ranger gör precis samma sak som de alltid gjort, det är varken bättre eller sämre än deras föregående album. Ganska mediokert.

Label: Frontiers Music
Tre liknande band: Journey/Foreigner/Warrant