Mastered by Daniel Johansson
Album artwork illustration, design & Layout by NMAAR

Released 2022-05-27
Reviewed 2022-05-28

tearthemdown.com
bakraufarfita records

Svenska Tear Them Down har jag alltid gillat, de gör punk i ett format jag gillar. Enkelt, rått, lite aggressivt, kaxigt, kanske ungdomligt trots att de nog knappast är ungdomar nuförtiden. De var dessutom vänliga nog att skicka mig en vinyl, vilket förstås är roligt eftersom den är riktigt snygg, omslaget alltså. Samtidigt kanske det ger en press att ge positiva omdömen, men jag har inte vikit mig för sådant förr så det vore ju onödigt att börja nu. Samtidigt kanske det utlöser en lavin av vinylskivor tillskickade mig, vilket förstås hade varit extremt kul eftersom det är bara sådana skivor jag själv köper. Men vad ska jag då säga om Tear Them Downs nyaste alster förutom att det är snyggt?

Att det är punk, med klassisk hemmabyggeskänsla vilket är precis som det ska vara med punk. Rakt på sak, med texter som vill säga något och en känsla av rebelliskhet. Enkel produktion, ganska billig ljudbild, precis som det ska vara när vi snackar klassisk punkrock – ”in your face” kanske man kan säga om det – ett finger i ögat. Jag gillar hur de också slänger in lite vråligare sång för att skapa en lite mer aggressiv känsla, det skapar en annan dynamik än de haft på de tidigare albumen jag skrivit om. Sedan kanske det knappast bryter ny mark, men punk är mer attityd än konst – det vill säga att konsten ligger i attityden snarare än hantverket.

Den här kan jag lyssna på många gånger, det drar igång direkt när nålen når skivan och sedan bara fortsätter det. Bra låtar rakt igenom, bra melodier, kul känsla, bra attityder. Jag gillar detta album, mer än jag gillat något av bandets tidigare alster. Jag har förstås inte hört alla men av de jag hört känns detta mest aggressivt, mest punkigt, mest riktigt bra. Jag kan varmt rekommendera er att titta närmare på detta album, eller varför inte köpa vinylen som jag tycket är riktigt snygg och lite Orwellskt skulle jag nog säga, snyggt ilägg med en liten serie som känns ganska bekant för den som känner den gode Orwell. Så bara grafiskt är det ju värt att kolla på det, dessutom får man ju riktigt bra punkrock – hur fan kan man inte vilja ha det?

Tummen upp för Tear Them Down, denna snygga vinyl kommer definitivt platsa bland mina andra. Gillar ni punkrock ska ni definitivt inte missa detta album, det är riktigt bra.

580