Produced & Mixed by Micke Nilsson
Vintage Mastered by Henryk Lipp
Artwok and Design by NMAAR

Released 2014-01-31
Reviewed 2014-03-05

tearthemdown.com

Svenska punkarna i Tear Them Down är tillbaka, denna gång kommer de med ett album. DebutEPn från 2011 This is Mutiny var en trevlig bekantskap med medryckande punkrock. Detta album har ett mer intressant skivomslag som vittnar om ett band med humor. Allt när det gäller detta album tycks andas punkrock och den där gör-det-självandan som gärna genomsyrar punkrock när den uppfyller sina grundkrav. Titeln är ju också underhållande, kanske pekar den på hur reinfeldt och hans anhangs fel blir vårt (medborgarnas) problem, kanske handlar det om något annat men punk brukar ju vara lite politiskt så jag kan ha rätt.

Punkrock, behöver man beskriva musik som denna mer? Enkelt, rakt på, medryckande, underhållande, inte så värst varierat. Högt tempo, politiska åsikter och alltid med glimten i ögat. Tear Them Down gör punk som låter precis som man tänker sig att punk låter när man hör ordet punkrock. Lagom lågbudget för att passa in i punkmallen, ett riktigt punkalbum helt enkelt. Fjorton spår och en dold avslutning som inte direkt känns värd väntan efter sista låten slutar men förutom det kvalitativt.

Ett väldigt bra punkalbum. Det är svårt att finna något större fel på det, avslutningen som är det dolda spåret är väl inte så roligt men annars är det storartat. Visst är det knappast nyskapande men å andra sidan är genren knappast känd för sitt musikaliska nytänkande. Det är helt enkelt punk som det ska vara, korta koncisa låtar, lätta att ta till sig och allt det där. Inte så mycket djup musikaliskt men i lyriken finns det däremot en hel del kul så jag kan starkt rekommendera detta album till den som gillar punkrock.

Det är svårt att hitta några spår som står ut men inledande Bombcity är definitivt medryckande och en bra inledning. 1986 är ett vasst spår, kanske inte ett lika vasst år, inte för att jag vet mycket om det med tanke på att jag inte var speciellt gammal på den tiden. Näst sista spåret Take it Out on Me är ett annat spår jag gillar, kort och gott, det är ett riktigt bra punkrockalbum. Ett jag rekommenderar att ni som är fans av genren tar en närmare titt på.

Label: Plunk Records
Tre liknande band: Nemas/Ramones/En Svensk Tiger