Jonte – Bass/vocals

This is Mutiny (EP 2011)
Their Fault Our Problem (2014)

Released 2015-06-26
Reviewed 2015-07-04

tearthemdown.com

Riv ner dem från Hisingen i Göteborg är tillbaka med en ny EP som släpps både i digitalt format i en begränsad utgåva på 7” vinyl. Denna gång framför de sin musik på vårt eget stilfulla svenska språk, det ska vara mer personligt, samhällskritiskt, en utveckling av den ljudbild de redan fått positiva recensioner för. No Gimmicks, No Bullshit säger de i brevet de skickade ut med denna skiva. Omslaget är en karta av Göteborg, en äldre karta – det är spännande och samhällskritik är alltid bra.

De börjar med en insikt, ett högt tempo och massor av energi är ett genomgående tema för detta band – så också på detta album. Det svenska språket fungerar bra här, lite göteborgsdialekt kryddar anrättningen en aning. Inga konstigheter, de går rakt på sak och de fyra medryckande, energiska låtarna är över på mindre än tio minuter. Variationen är inte så våldsamt stor, det handlar om punkrock och det är en genre med begränsad möjlighet till variation men de har fått en hyfsat snygg spridning mellan låtarna som alla är distinkta och tydliga. Inte så värst olikt vad de gjort tidigare, förutom att de sjunger på svenska,

Det är en bra liten skiva, kanske ingenting som går till historien men det fungerar och är underhållande att lyssna på. Kanske att de skulle ha varit lite vassare i sin samhällskritiska inriktning – en känga mot politiker och sådant är alltid uppfriskande men här känns det mest som att det tycker att man inte ska handla på kredit och sådant. Lite fotbollsromantik finns också på denna lilla EP. Det är också lite synd att den tar slut lite väl snabbt, jag hade gärna sett att de slängde in lite fler spår men de kanske inte hade fler och tyckte att det räckte med en EP för denna gång.

Det är kort och gott en underhållande EP, välgjorda punklåtar, massor av energi och ett utmärkt framförande får vi. Vad jag däremot saknar är något nytt och fräscht, det känns inte så spännande som de där bästa nya albumen känns men ni som gillar punkrock med energi och känsla lär säkert uppskatta denna nya EP väldigt mycket.

Label: Plunk Records
Nemas/Ramones/En Svensk Tiger