Recorded live at Sunsetter Studio
Mixed and mastered by Michel Jahn
Artwork by Rino Pelli. Layout by Florian Zeh

Released 2021-10-12
Reviewed 2022-04-23

narshardaa records

Ibland behövs det ju lite bett och för det behöver man ju tänder, men det är lite svårt att först tanken bakom namnet No God Only Teeth. Samtidigt är det ju kul när det blir lite ologiskt, och lite snurrigt, det kan ju vara kreativt då – oftare är det så än om det är konventionellt. Placenta är ju också något att kalla sitt album, men det är ju roligare än alla dessa dödsmetalliska namn vilket får sägas vara åtminstone att sträva mot något positivt. Det är den tyska kvartettens debutalbum och de innehåller sex spår bland vilka vi faktiskt finner den svenska huvudstaden.

Sludge är stilen, släpig extremmetall med släpande vrålig sång som ibland bryts av i klarare sådan, lika mycket fart som en trasig F1 bil som brinner vid sidan av en bana i någon diktatur. Som ofta med sludge blir det stämningar som bygger albumet, både med dynamik inom sången och den släpiga stämningsfulla atmosfären som präglar helheten. Det är stilistiskt ganska typiskt för det som kallas sludge och post-metal, vi bjuds inte på överraskningar, om du nu inte anser att lyrik på tyska är överraskande.

Ganska sömnigt album faktiskt, inget jag känner mig dragen till överhuvudtaget. Förvisso är det inte dåligt eller så, men jag föredrar nog mer fart, mer fantasi och så vidare. Det hjälper ofta om stämningen bygger mot något, att bara skapa stämning blir mest hissmusik eller bakgrundsbrus – och i det perspektivet blir Placenta ett bra alternativ. Det märkliga är ju rekommendationerna på bandcamp och liknande där band som LLNN, The Ocean och Svalbard nämns om man uppskattar detta, de banden är ju riktigt bra medan No God Only Teeth känns ganska irrelevanta.

Placenta kommer inte med någonting värt att skriva hem om, hade det inte varit för uppdraget hade den definitivt inte omskrivits av mig. Då hade jag lagt albumet åt sidan direkt, så tråkigt tycker jag att det är. Det händer ingenting över de sex spåren och det är egentligen bandnamnet och några av låttitlarna som intresserar på ett i övrigt väldigt ointressant album. Kanske att den som gillar sludge eller post-metal ser det på ett annat sätt.