Deads (2018)

Produced by Jacob Bredahl at Dead Rat Studio
Mastered by Brad Boatright at Audiosiege with sound design production by the Sejersen brothers at Gravitated Sound Studio

Released 2021-09-24
Reviewed 2021-09-12

pelagic records

När danska LLNN bjuder till dans blir det på en scen byggd av skelett och rester från före apokalypsen, det post-apokalyptiska bandet beskrivs som ett av de mest unika metal-banden från Danmark. Omslaget till tredje alstret Unmaker försöker inte direkt dölja ett sådant faktum, du kan nästan se på omslaget att det finns fräscha idéer här. Det nämns både band och filmmusikskapare när jag läser om detta band i pressmaterial, och varför inte? Jag skrev om debuten att det kan passa både Silent Hill och Blade Runner för att nämna ett par, nu ser ju jag på filmen men när det gäller spel är det mer NHL eller Sims som gäller för mig så LLNNs soundtrack kanske inte passar mina spel men mörkare och mer spänningsinriktade spel kan det säkerligen vara bra för.

Det är drömmande, drömmande aggressivt med vrålande sång – som en man som skriker ut sin frustration över döda drömmar i en värld som inte lyssnar. Är det inte så att vi redan lever i en post-apokalyptisk värld redan nu? Apokalypsen har egentligen redan varit men vi vill inte inse det utan vi försöker leva våra liv i slaveri under kapital eller diktatorer, alltid itutade att vi ska hylla och följa den stora ledaren oavsett om det är en Xi eller kapitalet. Nu är det kanske inte det LLNN vill peka på men deras äventyrliga musik kan även passa i den, eller ett videospel i en karg verklighet, eller kanske en film av samma typ. Det känns ganska fräscht, ganska varierat, ganska dramatiskt, det finns djup och kan även ha en lite hypnotisk kvalité. Det är dock inte ett album med simpla hitlåtar, här är det helheten då låtarna är tunga och aggressiva men följer en logisk stig genom ett album på 40 minuter.

Det är inte direkt olikt vad Deads bjöd på för några år sedan, men bandet har tagit stora kliv framåt och gått från lovande till riktigt lyckade. Unmaker är spännande, dramatiskt och riktigt bra. Det finns inget spår som sticker ut nämnvärt för mig utan albumets styrka ligger i helheten, i den känsla albumet förmedlar, och i att det inte finns några svagheter. Alla som gillar post-hardcore, post-metal eller vad det nu kan beskrivas som kommer att finna detta album väldigt intressant och tilltalande. Jag ser ingen anledning att missa detta.

Jag tycker att LLNN har tagit ordentliga steg framåt och utvecklats till något riktigt spännande, Unmaker är utan tvekan ett album att kika närmare på. Det imponerar med mullrande aggressivitet och dramatiska atmosfärer, Unmaker är helt enkelt ett riktigt, riktigt bra album som jag definitivt tycker att du ska kika närmare på.