Recall Rock 'n' Roll and the Magic Soul (2019)

Info:Recorded with Tomas Skogsberg and the Sunlight Studio

Released 2022-01-21
Reviewed 2022-01-22

wild kingdom
sound pollution

Diamanthundarna har jag skrivit om tidigare, både positivt och negativt. De har en lång och gedigen historia och släpper nu sitt fjortonde album, ett som ger ordentligt med valuta för pengarna sett till minuter per krona. Över åttio minuter bjuder Sulo och hans manskap på, det är många minuter musik och kanske lämpligt när man vill ha musik under lång tid utan att behöva byta album. Ganska kul omslag för övrigt, men är det ett kul album?

Det är bekant för den som känner hundarna sedan tidigare, blicken fäst i backspegeln riktad mot sjuttiotalet. Boogierock, klassisk rock’n’roll eller glam rock kan man kategorisera detta album, liksom de tidigare som. Det är definitivt inte albumet för dig som letar nya och utmanande musikupplevelser, mer kanske den större massan av nostalgiker som befolkar denna planet. Med rättframma låtar, lättillgängliga sådana, och snygg modern produktion kommer de säkerligen gå hem hos många, inte bara de redan frälsta.

Trots oändlig speltid gillar jag att lyssna på detta album, här finns material som är bland det bästa jag hört från Diamond Dogs. Det är lätt att dras med, redan från inledningen. Ett sådant där album som man bara måste gilla, det är svårt att se att någon skulle ha några större invändningar. Men visst finns där motiverade synpunkter, som det faktum att bandet har gjort detta typ tretton gånger tidigare och de förnyar sig knappast. Sådant är alltid en käpphäst för mig som kritiker, det ska erbjuda något som är antingen exceptionellt eller fräscht och även om det förstnämnda kanske inte alltid är långt ifrån är det svårt att säga att det är någondera.

Men även om albumet inte är fantastiskt, så innehåller det en del fantastiska inslag och låtarna man rycks med i och nästan sjunger med är trots allt ganska många. Så även om jag inte ger ett högre betyg finns det skäl att kika närmare på Diamond Dogs senaste album eftersom i en stora högen finns några riktigt glänsande diamanter som man gärna avnjuter både en och två gånger. Slap Bang Blue Rendezvous kommer inte vara ett album som fastnar i mitt medvetande för all framtid men det är ett roligt album som jag kommer att behålla i min musikspelare och även kanske kommer att lyssna på ibland.