Jamie Moses
Chris Parks
Melvin Duffy

Produced by Kevin Poree

Released 2017-10-27
Reviewed 2017-12-01

Att herr Sulo uppskattar engelsk musik torde inte vara någon överraskning för den som följt hans karriär ibland annat Diamond Dogs. Nu har han kokat ihop ett nytt soloalbum med flottig brittisk rockmusik som dryper av brittiskt flott och brittiskt stiliserade låtar. Den som hört Dimond Dogs kommer definitivt att känna igen vad ni får höra eftersom det stilistiskt är ganska nära vad detta band bjöd på – kanske kände den gode Sören saknaden efter att skapa musik av den karaktären.

Vi får ett dussin spår plus sju underhållande bonusspår och ett smörgåsbord av klassiskt engelska låtar hopknåpade av en svensk. Det kan definitivt vara något att titta närmare på. Bra produktion och sången passar denna stil av musik som en hand passar i en handske, det vill säga riktigt bra. Visserligen kan man inte påstå att det är ett direkt nyskapande album, det är snarare en resa i nostalgi och den typen av musikalisk underhållning – den som förstås gillas av väldigt många och för den med skivor av Status Quo och andra klassiskt engelska arbetarklassband kommer definitivt få mer än rekommenderad dos av engelsk rockmusik i detta album.

Jag gillar detta album, det bjuder på underhållande låtar och bra energi. Och jag kan väl inte se några direkt negativa aspekter även om det inte hade varit negativt för min del med några lite fräscha och överraskande inslag. För om det finns en svaghet i detta album är det att det känns lite för förutsägbart, det är dock ingen större sak när jag låter albumet snurra i musikspelaren – igenkänningsfaktorn känns till och med som något av godo ibland och därför får jag ge Sulo tummen upp för detta album även om jag kanske inte vill utnämna det till någon superduper-hit.

Full English är precis vad det låter som, flottdrypande engelsk blåjeansrock – det låter ungefär som man kan förvänta sig. Det är dessutom bra producerat och väl genomfört, ett väldigt solitt och trevligt nostalgiskt album som jag tycker om att spendera en stund att lyssna på. Kanske att jag saknar den där definitiva och utmärkande hitlåten men det gör inte så mycket under tiden jag lyssnar.

Label: Rock’N’Growl Records
Tre liknande band: Diamond Dogs/Status Quo/The Crunch