Set Fire to it All (2012)

Quitters and Complainers (2015)

Recorded in Strawberry Studio

Released 2019-09-27
Reviewed 2019-10-31

sound pollution

Diamanthundarna är tillbaka, de som egentligen sa farväl i och med senaste albumet som var en följd av saxofonisten Magics tragiska bortgång 2015. Quitters and Complainers var en hyllning till Magic och skulle som sagt ha varit svanesången för bandet. Jag tyckte att det var lite synd med tanke på att det albumet var riktigt bra till skillnad från de tidigare albumen jag skrivit om. Det tycks dock som att många fans inte var nöjda, de ville ha mer, såsom fans ofta vill. Och Sulo tillsammans med ett i stora delar nytt band gjorde som fansen hoppades och satte ihop detta.

Det är ett album man inte kan beskriva som direkt unikt eller nyskapande, klassisk rock, boogie rock, soul och lite sådär. Ni som hört bandet tidigare kommer att känna igen er, det är ganska energiskt, hyfsat varierat, schysst produktion. Ett album som kräver 41 minuter av er tid och innehåller tretton låtar men inga direkta överraskningar, samtidigt kan man väl också påstå att det inte innehåller några besvikelser. Har man hört bandet förr blir känslan att man får mer eller mindre vad man kan förvänta sig.

Bra! Lättillgängligt, lätt att tycka om. Klassiskt i stil, medryckande och vassa låtar – svagheten är väl bristen på original men den kan man överse med. Dock kanske man bör ha viss läggning mot det nostalgiska för att verkligen kunna avnjuta detta album i dess fulla prakt. Själv är jag väl inte riktigt lagd åt det hållet men uppväxt med band som Status Quo och en hel del andra band av sådan karaktär och när den görs så här bra så är det svårt att inte ryckas med även om det i mitt fall kanske är mer tillfälligt då det är lite tveksamt att jag återvänder till detta album nu när jag skrivit klart. Men om jag återvänder till det så lär jag fortfarande gilla det.

Kul album med trevliga låtar, jag tror att Diamond Dogs fans kommer att uppskatta det väldigt mycket. Titelspåret är nog favoriten men det är genomgående schyssta låtar på albumet, som kritiker är det dock svårt att helt överse bristen på originalitet, den förtar en del av upplevelsen. Men det kan definitivt vara ett album värt att kika närmare på, speciellt om du är lite nostalgiskt lagd och det är ju dem flesta verkar det som.

Label: Wild Kingdom/Sound Pollution
Tre liknande band: Sulo/Status Quo/The Rolling Stones