Recorded with Engineer Flemming Rasmussen at NRG Recording Studios in Los Angeles
Produced by Martin Frank
Mixed and mastered by Jacob Hansen

Released 2021-02-05
Reviewed 2021-02-16

shotgunrevolution.com

Det är album nummer fyra för danskarna i Shotgun Revolution, jag skrev om deras självbetitlade album som nog egentligen inte var ett album i den bemärkelsen utan mer en sammanfattning av de två första för den internationella marknaden. Jag tror inget av de tre tidigare släppts brett internationellt. De släpper detta album på egen hand och de har väl inte prytt det med den mest fantastiska framsidan, men vad händer innanför framsidan – senast jag skrev om dem blev jag lite imponerad.

Det är lite grungeig hårdrock med rejäl och ganska snygg produktion, men kanske inte så värst speciell. Variationen är väl egentligen lite som man kan förvänta sig, och det känns lite längre än det faktiskt är. Dessutom tycker jag inte direkt att bandet kommer med något fräckt eller fräscht som vi inte hört förr, det känns lite déjà vu skulle man kanske kunna påstå. Det är nog tur att de håller speltiden till 36 minuter, längre än så hade nog varit ganska segt att orka igenom hela vägen.

När det är fart på låtarna är det helt okej, ganska bra till och med. Men när de sänker tempot blir det väldigt tråkigt, och den känslan överskuggar de positiva aspekterna. Jag saknar spetsen på detta album, det känns som ett väldigt uddlöst album och inte alls som ett speciellt minnesvärt sådant. En riktigt vass hitlåt hade definitivt lyft detta album, men det hade nog behövts ännu mer – det saknas något här.

Jag säger inte att det är ett dåligt album, det går att lyssna på och så där, den som gillar genren kanske till och med tycker att det är ett ganska vasst album. Problemet är dock att det inte gör något intryck, det känns uddlöst och fantasilöst. Mellanmjölk brukar man ju kalla sådant här i Sverige, det är någonstans mitt emellan och varken fantastiskt eller värdelös – det finns mer intressanta album att sätta tänderna i.