Mixed and mastered by Kai Stahlenberg at Kohlekeller Studio
Artwork by Hendrick Noack

Released 2021-06-18
Reviewed 2021-07-19

winterage.net
scarlet records

Som musikrecensent kastas man mellan diverse olika album, även inom det ganska snäva område som Hallowed utforskar kan man få uppleva ganska tvära kast. Jag skrev nyss om återutgåvor av rymdrock från sjuttiotalet. Nu blir det mer modernt när Reinforcer skrålar ut ur högtalarna och tar oss på resar ut på haven under de stora segelskeppens tid, men också till slagfälten, till olika eror även om det känns som att våldet går som en röd tråd genom historien. Det dramatiska omslaget vittnar om det, och skvallrar väl också ganska tydligt om vad det är för något vi kan vänta oss.

Jag tog liknande band bland dem som nämndes i Scarlets pressutskick men hade kunnat nämna Manowar, Iron Maiden, Judas Priest, Wizard, Rebellion, Mystic Prophecy, och ytterligare en hel skrälldus med band men jag orkade inte skriva fler namn nu. Det vore en överdrift att påstå att detta band kommer med någonting som inte känns extremt bekant, den som inte får känslan av att ”det här har jag hört förr” när den lyssnar har nog aldrig lyssnat på heavy metal. Det är förutsägbart, men bra producerat med kraftfull och snygg ljudbild, modern power/heavy metal med just gott om power, och en kraftfull sångare. Speltiden är sansad också, vilket behövs med tanke på att variationen känns väldigt mycket som man kan förvänta sig.

Det är förstås tacksamt att kopiera inom heavy metal för de flesta inom fan-skaran tycks vilja ha samma sak som de redan hört tidigare, att skapa nytt och fräscht känns inte så värst viktigt. Reinforcer behärskar definitivt heavy metal-hantverket med tyngden, de klassiska ackordföljderna och refrängerna med episka inslag och falloskörer. Hur kul är inte allt det? Ganska kul är det trots allt även om jag knappast hoppar glädjeskutt, men man tröttnar snabbt och känslan är att det nog hade varit till mycket stor fördel för albumet att erbjuda något fräscht och inte bara samma saker vi redan hört till leda flera gånger förr.

Prince of the Tribes är ett hyfsat bra album att lyssna på, det är heavy metal enligt formatet och man får vad man kan förvänta sig. Problemet för Reinforcer och deras debutalbum är dock att det finns en gigantisk hög av liknande album av samma eller bättre kvalité redan nu, varför addera till den? Man ska definitivt inte ta fram sågen men det vore dumt att inte ställa frågan varför de inte försökte sig på något lite mer äventyrligt, man kan skapa episka historier utan att ta de mest intrampade stigarna. Det struntar dock Reinforcer i och därför blir deras debutalbum ett okej album men hade jag haft en fysisk kopia tror jag att nästa person att undersöka skulle vara arkeolog som grävt fram en hög av heavy metal-album. För kanske är det dessa ganska intetsägande historier som överlever från vår tid och vittnar om hur musiken kunde låta då, varken CD-skivorna eller vinylerna av denna lär slitas nämnvärt över de kommande årtusendena.