Master of the Moon (2004)

Evil or Divine: Live in New York City (2021)

Recorded live at the London Astoria

Released 2021-02-12
Reviewed 2021-02-06

ronniejamesdio.com

En del musikikoner dör inte i första slaget, en sådan som Ronnie James Dio kommer på många sätt att leva länge trots att han som person inte längre är med oss. Hans debutalbum under Dio-epitetet Holy Diver är ett sådant ikoniskt album bland de han medverkat på och den har kommit i live-version som sedan länge nu är slutsåld men får nytt omslag och nytt liv med ny mastring och så vidare. Här får vi höra Holy Diver, Rainbow in the Dark och så vidare från en inspelning av en konsert i London.

Låtmaterialet kommer från Dios karrirär med Rainbow, Black Sabbath och förstås Dio, såsom hela albumet Holy Diver men också Rainbowklassiker som Man on the Silver Mountain, Long Live Rock ’n’ Roll och så vidare. Det är låtar som vi alla känner igen, det hörs samtidigt också att Dio hunnit bli till åren och han låtar lite äldre men har samtidigt bra pondus kvar i stämman trots det. Det är varierat med låtar från en lång tid och förstås från många kända album genom Dios historia, och det borde väl inte komma som någon större överraskning att överraskningarna lyser med sin frånvaro.

Inte Dios starkaste album, så kanske man kan sammanfatta detta, han har gjort bättre album och livealbum i sin karriär. Och kanske att det hade varit mer intressant att gräva fram något helt osläppt material som nytt Dio, risken med att återsläppa grejer för mycket är ju att man devalverar värdet i dessa släpp vilket vore synd då Dios karriär och hans redan släppta album är mer än värda att kika närmare på och jag skulle väl hellre rekommendera att gräva och leta efter mer klassiska album som Rainbows tre första album eller Holy Diver. Och om man nu har dem finns det ju fina album I Black Sabbath-katalogen där Dio hörs och förstås ett gäng ytterligare studioalbum under åttiotalet under namnet Dio. Detta album kan man utan tvekan lyssna på och den som samlar Dio ser nog ett värde i det, men det är egentligen ett album som inte ger mycket nytt.

Det är ett hyfsat live-album, till och med bra skulle jag vilja påstå. Så många riktigt vassa låtar, nackdelen är dock att det inte är de bästa versionerna av dessa låtar vi får höra. Kanske att jag skaffat detta album om jag haft obegränsat med stålar, men trots bra kvalité och att det känns värt att lyssna på är det väl inget album som kommer att göra något större avtryck, det sålde slut när det först släppte, det bör vara ordentligt begränsat om det ska sälja slut igen. Dio har både bättre album och livealbum att erbjuda så detta är långt ifrån ett givet köp.