Killing the Dragon (2002)
Master of the Moon (2004)

Holy Diver: Live (2021)

Released 2021-02-12
Reviewed 2021-02-07

ronniejamesdio.com

Igår skrev jag om Dio och idag skriver jag lite mer om Dio, denna gång är det Evil or Divine: Live in New York City som hamnat under min lupp. Denna har precis som Holy Diver: Live sin släpps samma dag blivit remastrad, fått nytt omslag, men här får vi också lite bonusmaterial, ett trumsolo och Lord of the Last Day som inte fanns på originalet (dock på DVD-versionen som släpptes innan albumet). LP-versionens sista sida innehåller också fyra spår från albumen Angry Machines, Magica, Killing the Dragon och Master of the Moon. Så till skillnad från Holy Diver som jag skrev om igår så finns det lite mervärde i denna och inte bara en direkt kopia av det ursprungliga släppet.

Vi känner förstås igen låtarna på detta album precis som på albumet jag skrev om igår, klassiska Raibow-dängor som Long Live Rock ’n’ Roll och Man on the Silver Mountain och lite Black Sabbath får vi blandat med Dio-materialet. Om jag bara jämför med Holy Diver: Live så känns det albumet betydligt mer vitalt och Dio känns ganska pigg och fräsch här med bra driv i rösten och bra fart på låtarna. Det är också en bra mix av låtar med lite mer sansad speltid än albumet jag skrev om igår, kanske ändå i längsta laget.

Ett fint live-album med många klassiska låtar och med god energi och fint framförande. Finns väl inte speciellt mycket att klaga på här egentligen och om jag ser till de två jag fått som släpps nu den tolfte februari så är detta det klart bättre alternativet, om man nu ska skaffa något av dem. Själv är jag väl inte helt säker på att man vill ha denna heller, det är knappast en besvikelse men det känns fortfarande bättre att titta tillbaka på vad Dio gjort tidigare, det finns så många andra bättre album och vill du ha ett live-album är det svårt att slå Rainbows On Stage från 1977. Det finns helt enkelt spännande gamla vinyler att jaga rätt på istället för att slänga pengarna på denna.

Det är ett schysst live-album, inget snack om den saken. Bra kvalité och trevlig att lyssna på, om man är Dio-fan är det ett bra val men för den som bara letar efter ett nytt och spännande album att lyssna på tycker jag att det finns bättre alternativ, exempelvis något ur Dios tidigare katalog eller något av Rainbow-albumen där han hördes.