Predator (1996)

Mixed by Andy Sneap

Released 2017-01-13
Reviewed 2017-01-11

acceptworldwide.com
nuclear blast

Farbröderna i Accept är rastlösa och de spelar live på deras nya blåstråle-/DVD-släpp. En samling med flotta låtar ur en karriär som sträcker sig så långt tillbaka som att de släppte debutalbumet 1979, två av herrarna fanns med redan då, resten har kommit till sedan den senaste återstarten 2009, bland annat sångare Tornillo som sjungit på tre album hittills. Och nu är det alltså dags för live-video och liveskivor med en titel som för tankarna tillbaka till en tid då övertecknad knappt existerade.

Accepts lättillgängliga hårdrock lämpar sig utmärkt för scenen med energiska låtar som har mycket energi och är lätta för publiken att leva sig med i. Och de gör ett energiskt framträdande med bra energi och framför dessutom sina låtar väldigt bra. Ljudet är flott och jag måste tillstå att ljudproduktionen håller riktigt bra klass. Det kanske dock inte är det snyggast filmade liveframträdandet jag sätt men det fungerar och klippningen känns okej, det visuellt största problemet är nog sångaren.

Det är en kvalitativ produktion rakt igenom egentligen och jag ser inte mycket anledning att kritisera speciellt mycket även om scenbygget och filmandet kunde ha varit lite mer äventyrligt men det fungerar trots allt bra och det är en riktigt skön historia att lyssna med flera vassa klassiska låtar samtidigt som vi bjuds skön variation från en lång karriär som dock kanske inte sett alltför mycket variation och utveckling men när man hör den så här så är det ändå svårt att klaga.

Accepts fans kommer att älska det, detsamma gäller alla hårdrockfans. Det är medryckande, och underhållande. Definitivt tummen upp för farbröderna i Accept och deras tidlösa hårdrock som inspirerar och kopieras hela tiden. Kul också att se hur de får en publik i extas genom att lira Beethovens vackra stycke Für Elise som man givetvis hör i solot på Metal Heart. Jag tycker definitivt detta är en musikfilm att införskaffa, definitivt värt pengarna – mer än så behöver jag väl knappast skriva.

Label: Nuclear Blast
Tre liknande band: UDO/Motörhead/Herman Frank