Recorded on August 19, 2012

Released 2013-04-15
Reviewed 2013-05-22

icedearth.com
soundcloud
century media

2007 var jag och tittade på Iced Earth live senast, då hade de fortfarande Tim "Ripper" Owens på sång och Jon Schaffer berättade för mig i en intervju vi gjorde då att han var helt nöjd med "Ripper" och inte såg någon anledning att byta bort honom. Mat Barlow var definitivt borta, honom skulle Schaffer inte ens låta sjunga på en jubileumsskiva, sade han. Några månader senare var dock "Ripper" borta och Barlow tillbaka men sedan 2011 är ingen av dem i Iced Earth längre. nu heter sångaren Stu Block och han sjöng på bandets senaste studioskiva och nu har han även gjort sin första liveskiva med bandet.

'Live In Ancient Kourion' spelades in i en gammal amfiteater på Cypern och jag vill göra det klart på en gång att denna recension inte gäller DVD-utgåvan eftersom jag inte sett den - detta gäller CD-utgåvan eftersom det är allt jag hört. Hur som helst, detta är Iced Earths andra liveutgåva och med den imponerande repertoar bandet byggt upp genom åren tillsammans med den nya sångaren är Iced Earth definitivt att räkna med på denna utgåva. 26 låtar får vi samt några introspår på det och det varvas klassiska spår som Wathcing Over Me, Iced Earth och Pure Evil med helt nya spår som Dystopia, V och Dark City. Det är dock ganska svårt att höra skillnad på de nya och gamla spåren om man enbart lyssnar på hur det låter för hela bandet har lyckats hitta en germensam ljudbild som passar för alla låtar istället för att låta den stora skillnaden som finns på studioalbumen för t.ex. When The Night Falls (släppt 1990 på debuten) och Ten Thousand Strong (släppt 17 år senare på 'Framing Armageddon' som är den skiva med störst skillnad på ljudbilden mot deras thrashiga debut). Jag tycker även att Stu Block gör ett bra jobb som inte låter någon märkbar skillnad ljuda mellan "hans" låtar och de som gjordes före honom. Överlag skulle jag säga att detta är positivt, att de lyckats ge alla låtarna samma ljudbild, eftersom Iced Earth haft en lång karriär med ibland väldigt olika ljudbilder och det är skönare att få en skiva som inte kastar runt oss i dessa utan har en stil genomgående.

Det finns emellertid också problem med att stöpa alla låtarna i samma stil och ni trogna läsare blir nog inte förvånade då jag nämner att det har med speltiden att göra. Den här skivan är hela 195 minuter lång, alltså över 2 1/2 timmar. Jag brukar gnälla redan när skivorna går upp mot timmen, två timmar är extremt och 2 1/2 är väldigt, väldigt mycket av ett och samma band. Innan ni nu börjar tycka jag är helt blåst så ska jag nämna det att jag inte inbillar mig att detta är ett live-ihopklipp, den spelning de dokumenterat var 2 1/2 timmar lång och med ett extra spår som de blev inropade för på det så blir det så här långt när man inte klipper i materialet. Iced Earths förra liveskiva, 'Alive In Athens' var hela tre timmar lång, men det var också ett ihopklipp av två spelningar, det är inte detta. Att göra en spelning på 2 1/2 timmar är i mitt tycke inget fel - folk vill ha valuta för sina biljettpengar och när man är där går tiden oftast väldigt fort. Dessa timmar och låtar flög förmodligen fram, tyvärr är det inte riktigt så med en skiva och när samtliga låtar har ungefär samma ljudbild spelar det ingen roll att det är över 20 års material och tio album man hämtat materialet från… efter en timme börjar det kännas som att man hört det här. Efter två timmar känns det väldigt mycket så. Efter 2 1/2 timmar… ja, ni förstår? Det är inte materialet det är fel på, det känns bara en aning långdraget. Visst kan man spela en skiva åt gången, du behöver ju inte köra båda skivorna bara för du vill lyssna på Iced Earth live, men gör du det kommer du nog känna som jag att det blir lite enformigt i längden.

Hur som helst, det är ett livealbum vi pratar om och de brukar normalt bli ganska långa så inga större bekymmer med det egentligen. Och att det är ett livealbum är det inget snack om när man lyssnar på skivan - publiken är högljudd, bandet har kontakt med den hela vägen igenom och man har liveanspassat materialet genom att förlänga solon och liknande. Och jag tycker att medan bandet gjort detta har de lyckats behålla ljudkvalitén utan att förlora livekänslan, vilket inte är det lättaste. Mången är de liveskivor jag recenserat som nästan känns som studioalbum när de fått till ljudet och lika mången är de när ljudkvalitén är fullständigt kass, bara för man varit så besatta av att hålla kvar livekänslan. Visst, 'Live In Ancient Kourion' har inte perfekt ljudkvalité och är inte perfekt spelad och sjungen av bandet hela vägen, men det är liksom inte heller det folk brukar vilja ha när de köper liveskivor. När jag lyssnar på denna känner jag nästan lite besvikelse på den konsert jag själv var på med bandet, för den lät definitivt inte så här underhållande - och det är ett gott omdöme för skivan.

När allt kommer omkring tycker jag ändå att det här känns som ett intressant album. Låtarna som är med på skivan tycker inte jag lämnar någon form av saknad över de som inte kom med även om det finns ett par låtar jag gärna hört istället för några som nu kom med. Om dessa skulle gjort saker bättre eller ej kan jag inte svara på, jag skulle inte tro det med tanke på att jag inte saknar dem i skivans nuvarande form. Det enda jag egentligen känner att jag saknar på 'Live In Ancient Kourion' är Jon Schaffers närvaro, för jag tycker inte det hörs att han är med här över huvud taget. Visst, Schaffer spelar gitarr, men han har ett ganska karaktäristiskt ljud i sina guror och det tycker inte jag kommer fram riktigt här - det kunde lika gärna ha varit någon annan som stod där och spelade. Men det här är ett litet bekymmer, överlag tycker jag ändå det låter genomgående bra. Det här är helt enkelt Iced Earth som låter som Iced Earth, när de spelar live. Och det är tungt, metalliskt och hårt… Heavy… fucking… metal!