Care Of My Soul Vol. 1 (2012)
Care Of My Soul. Vol. 2 (2012)

2+2=5 Best of + Rarities (2020)

Julian Lennon

Released 2021-05-07
Reviewed 2021-08-31

Resande cowboys är vad som erbjuds när Mark Spiro kommer med ett nytt album, ett album som tycks lite tillbakalutat om man ska gå efter omslaget. Spiros musik har för övrigt tilltalat våra recensenter tidigare med bra betyg för de tidigare släppen vi skrivit om, exempelvis det tidigare best of-albumet jag skrev om förra året. Detta nya erbjuder femton spår med resande cowboys och fräsiga bilar i listan över låtar. Vad ska vi då säga om denna mycket kompetente låtsnickaren och musikern som snickrat musik till bland annat Cheap Trick och hans alster har sålt i miljontals exemplar.

Musikaliskt känns albumet bekant, det påminner om vad han gjort tidigare och det vi skrivit på tidigare på Hallowed. Kanske lite långt med femton spår och över femtio minuter. Det blir lite mycket med tanke på att tempot ofta är ganska lågt och allt känns lite lågmält, men visst sjunger Mark riktigt bra och produktionen är av hög klass. Men den mjukpoprock han framför är det svårt att känna sig alltför engagerad genom hela albumet, fördelen med låtarna är dock att det finns djup och textur som gör att de håller för upprepad lyssning. Och kanske är det så att trots att det är enkla låtar på ett sätt, är det bäst att ge detta album lite tid.

Traveling Cowboys är ett trevligt album som tål att lyssnas på. Samtidigt är det svårt att se att det är ett album som skulle göra något större avtryck, det känns lite trött. Som att Spiro kopierat gamla låtar och skrivit lite nya texter till dem för någon större skillnad från något tidigare är det inte. Jag saknar lite liv, lite fantasi, lite idé. Men visst är det bra, och man kan definitivt lyssna på detta album både en och två gånger även om det i slutändan kanske inte gör något större avtryck eller skapar något större habegär.

Mark Spiro har gjort ett solitt album, det finns inte mycket att klaga på egentligen. Hans fans kommer med all sannolikhet tycka om det, övriga kommer inte bry sig nämnvärt och ingen lär bli besviken. Samtidigt är det svårt att säga att hans poprockiga singer-songwriter-album inte känns lite trött och man får nästan lite känslan att Spiro passerat sitt bäst före-datum – Traveling Cowboys är ett av de där albumen man inte riktigt orkar bry sig om.