Somewhere to Elsewhere (2000)
The Prelude Implicit (2016)

Released 2017-11-03
Reviewed 2017-11-21

kansasband.com

insideout

Leftoverture från 1976 startade kanske Kansas framgångsvåg, det sexdubbelt platinasäljande albumet med hitlåtar som Carry on Wayward Son fyllde förra året 40 och det firades med en fet turné. Från den turnén spelades ett helt gäng låtar in och albumet Leftoverture Live & Beyond är ett dokument över denna turné där vi också får förmånen att bland de gamla låtarna också få höra lite från deras senaste album The Prelude Implicit som släpptes förra året och hyllades as Hallowed.

Kansas behöver knappast någon närmare presentation med över 30 miljoner sålda album, Carry on Wayward Son som fortfarande spelar runt om på radio och så vidare. Det handlar om melodiös hårdrock med klassiska inslag, många klämkäcka och tidlösa hits passerar över de fyra LP-skivorna eller två CD-skivorna. Bandet framför låtarna bra tycker jag, låtlistan knyts snyggt samman trots att låtarna hämtats från olika konserter. Det känns lite underproducerat nästan, de hade kunnat putsa produktionen något för en mer dynamisk känsla men samtidigt blir det ju kanske lite mer autentiskt så även om jag läste en del trams i kommentarsfälten på youtube – troligen för att bandet har ny sångare och så vidare, folk som kommenterar på youtube är ändå till 99 % idioter så inget de säger kan tas på allvar.

Jag gillar det här livealbumet, det innehåller vassa låtar, bra sångare och ett band i bra form. Det är definitivt tilltalande på alla sätt och förutom det jag skrev om produktionen finns det inget jag vill klaga på här, Carry on Wayward Son är till exempel alldeles lysande. Det är dock inte den enda höjdpunkten på detta mycket trevliga album, de kommer i rask takt ända från början till avslutningen. Ett av de bättre livealbumen jag hört får jag nog ändå tillstå, gamla låtar får nytt liv och de nya låtarna låter ungefär lika bra som de gjorde på albumet förra året – det blir definitivt tummen upp för Kansas och detta album.

Det var kort och gott allt som behövde sägas/skrivas om detta 4 LP-skivor långa album – inte mycket annat än att det är ett grymt bra livealbum. Missa inte Leftoverture Live & Beyond!

Label: InsideOut
Tre liknande band: Styx/REO Speedwagon/Boston