Greg Scarpino – Guitar
Mike Haider – Guitar/ Backing vocals

debut

Released 2021
Reviewed 2021-10-09

culttofshe.com

Denna kultt har uppkommit ur bandet Roulette, med exakt samma medlemmar men förändrat stil, ett band från New Jersey i USA och inte det svenska Roulette som Hallowed skrivit om tidigare. Det bandet hade jag inte hört talas om, men det verkar inte som att de nått alltför många om jag bara sneglar på hur många gånger videorna snurrat på youtuben. Men popularitet är ju samtidigt ingen större garant för kvalité, det har vi ju otaliga exempel på – men vad kan vi då säga om detta band och detta debutalbum?

Punkig kvinnofrontad hårdrock är det, ganska ösigt och intensivt. Jag gillar sångerskan, produktionen kunde nog dock ha varit lite bättre för att framhäva det som bandet gör bra än mer. Annars är låtmaterialet mestadels just vad jag skrev, inte överdrivet mycket variation, men spelglädje och intensitet kanske kan ta ett band långt. Lite långt album är det nog också, jag hinner känna att de borde vara slut ett par gånger innan slutet faktiskt kommer. Men på det hela taget är det ändå en solid produktion, finns mest mindre grejer att klaga på där egentligen – som att jag saknar lite dynamik och de där riktigt fräcka och fräscha inslagen.

Bra album, jag gillar pondusen i sången, jag gillar öset och drivet de har. Jag saknar väl dock de där utomordentligt bra låtarna, den där x-faktorn som lyfter albumen till högre nivå, det är lite detaljer som inte riktigt faller på plats om jag säger så. Man kan definitivt kika närmare på detta album, det borde trycka på ganska rätt knappar och det är ganska underhållande. Samtidigt tror jag att man gör klokt i att inte förvänta sig något extraordinärt här, så bra är inte Cultt of She.

The Void är ett trevligt album som man kan ge en sväng i musikspelaren, dock skulle jag inte påstå att det är ett album som kommer att göra något större avtryck i musikhistorien. Det finns snygga och spännande element som de kan utveckla vidare, men The Void är inget som jag tror att jag återvänder till när jag satt den sista punkten i texten.