Produced by Henrik Edenhed.

Släppt 2010-07-23
Recenserad 2010-08-02

Länkar:
sistersin.com
victory records

Jag fick stifta bekantskap med syndarsystrarna och deras musik i och med att en promoskiva på deras senaste alster Switchblade Serenades dök upp i brevlådan. Det var en trevlig bekantskap onekligen med riktig hårdrock av det klassiska märket, kvinnofrontad dessutom, något som alltid går väl hem hos mig.

Då som nu var det ett spår som satte sig på en gång, titelspåret var det då, nu var det ett spår som heter Outrage men skillnaden är att denna gång finns ett större djup i skivan. Det är inte längre bara ett spår som lyfter skivan där finns fler, Better Than Them, titelspåret, 24/7 och så vidare, True Sound of the Underground är riktigt bra skiva och den visar att förväntningarna från den tidigare inte var för högt ställda.

Musikaliskt är det samma röjiga hårdrock som tidigare med ett skönt driv och ett sådär lagom skitigt sound som samtidigt är modernt och sedan förstås den fantastiska sångerskan Liv som höjer allt ett steg till med sin energiska och karaktäristiska röst, Sister Sin är ruggigt bra med denna skiva helt enkelt och med en kommande skiva från The Birthday Massacre kan man inte säga att hösten och sensommaren blir misslyckad.

Du kanske undrar varför jag ger denna skiva en femma när jag låter superentusiastisk, det är för det är en grym skiva som är skön att lyssna på men den är samtidigt lite för enkel för det där sista steget som innebär de två högsta poängen, spåren är riktigt bra men enheten i det hela saknas lite och det känns mer som en samling spår än som en sammanhängande skiva men att bara lyssna på så är det en av de bästa och den kommer att gå varm i bilen det är ett som är säkert. Kom också ihåg att jag gav den fantastiska Walking With Strangers fem poäng, men med facit i hand kanske det var snålt, den sistnämnda är förstås en skiva från de tidigare nämnda kanadensiska födelsedagsmassakrerarna.

Jag kan utan omsvep rekommendera denna skiva som släpptes bara förra veckan, det är väl värt att spendera en tvåhundralapp på, du får mycket skön musik och så vidare och om du köper skivan som musikfiler kanske den går på under en hundring till och med och det är mycket värde för pengarna, jag funderar faktiskt själv på att köpa skivan trots att jag redan har promoskivan. Dock kanske jag sparar pengarna till födelsedagsmassakern, vi får se, vad jag dock vill ha sagt är att detta är en grym skiva.

True Sound of the Underground fungerar för alla tillfällen och om den inte säljer väl så vill jag säga att det är en ”outrage”. Syndarsystern har skapat en otroligt fin skiva som kanske inte går till historien som tidernas främsta men det är en ruskigt bra skiva som alltid känns rätt att lyssna till och det är värt mycket.

Bolag - Victory/Metal Heaven/Sound Pollution
Tre liknande band - //
rage1.html