Dave - Drums
Chris - Bass

Diskografi

Länkar:
sistersin.com
metal heaven

Första recensionen på en stund, jag har haft oerhört mycket annat att syssla med och hunnit få inte mindre än sju skivor i det så kallade röret. Sister Sins Switchblade Serenades är förstås en av dessa skivor som innefattar diverse olika genrer.

Jag skulle kunna namedroppa ett eller annat band som låter som dessa men det tänker jag inte göra eftersom mitt jobb här är att förklara i ord hur det musikaliska förefaller under de minuter denna skiva fortgår. Tänk er en tung kraftfull rock’n’roll som kröns med en kvinnlig röst som besitter en hel del pondus och styrka, om ni kan tänka er det då vet ni precis vad ni har att vänta er när ni lägger denna skiva på den så kallade tallriken. Om ni inte har den grunden för fantasi kanske ni inte bör läsa recensioner eller så kan ni alltid snegla på den plats där vi listar tre liknande band.

Av alla dessa skivor jag ska recensera är faktiskt denna den bästa enligt mitt tycke och smak. Jag tilltalas en hel del av den friska fläkt detta band avger, men starka hitbetonade kompositioner är det svårt att vara negativ eller hårt kritisk mot detta band och denna skiva som inleds riktigt starkt med rockarrökaren Beat the Street. Därefter trampar det på, inte kanske i samma stuk men definitivt i samma område. Det finns definitivt ingenting som är uppenbart eller tydligt undermåligt, däremot finns det ett spår som verkligen sticker ut från resten och det i positiv bemärkelse. Titelspåret är ett helt underbart spår och imponerar med fart och fläkt, styrka och riktigt stark refräng som man bara vill sjunga med i om och om igen. Det är en fantastisk låt och får i ärlighetens namn resten av skivan att framstå som ganska undermålig trots att så inte är fallet.

Trots dessa positiva ord bara en fyra, och det på grund av att trots detta superspår är skivan sådär skön och bra, det är bara en gång jag känner att jag verkligen lyssnar på skivan och det är under titelspåret, resten av skivan fungerar men inte så att jag vill höra det om och om igen och inte så att jag kan hålla koncentrationen på musiken hela skivan igenom.

Missförstå mig rätt nu när jag är kritisk, det är en bra skiva och den fungerar i bilen, på jobbet, i sängen, framför datorn, framför teven, eller på de andra ställen du vill spela denna skiva. Det är en bra skiva men tyvärr lyfter den bara under en enda låt och det är lite för lite för att nå ett riktigt högt betyg men jag lovar er att den här skivan den fungerar och titelspåret är faktiskt otroligt bra och kan höras om och om igen, det kan faktiskt vara den enda riktiga behållningen bland alla skivor jag har att recensera just nu.

Snegla gärna på den avdelning som kallas tre liknande band.
Snegla också på bandmedlemmarnas namn.
Kolla också in de länkade sidorna kring bandet.
Har du sneglat?

Gillar ni något av de band vi listar, då gillar ni nog Sister Sin som har gjort en riktigt fin skiva med ett titelspår som är helt fantastiskt, jag önskar faktiskt att en större del av skivan kunde vara lika fantastisk. Nåja, vi kan inte få allt, vi får ta vad som bjuds och jag lovar dig att du definitivt skulle kunna bjudas sämre musikaliska upplevelser än Sister Sin.

I slutändan vill jag bara konstatera att det är en riktigt bra skiva, men det är titelspåret som är den stora behållningen.

författad 080917

Skivbolag - Metal Heaven/Triada