Yash Wadkar - Bass
Jay Patil - Drums

Recorded at Illusion Studios
Produced by Keshav Dhar

Released 2021-01-29
Reviewed 2021-04-10

Egentligen var det nog omslaget som fick mig att ta mig an Bloodkills debutalbum Throne of Control, det är ett ganska kul omslag som väcker intresse. När jag nu sedan tar mig an och ska skriva om albumet noterar jag att bandet är från Indien, det är inte den vanligaste nationen bland de band jag skrivit om på Hallowed, jag kan faktiskt bara komma ihåg det förträffliga bandet Demonic Resurrection som jag skrev om för ett par år sedan, så det är alltid lite exotiskt. Nu ska det dock tilläggas att de inte låter direkt okonventionella så de hade faktiskt kunnat vara ifrån vart som helst.

Det handlar om thrash metal, skulle tro att tyska band som Kreator och Bay Area-band som exempelvis Exodus är starka inspirationskällor för bandet. Ganska klassisk thrash som för tankarna tillbaka mot sent åttiotal, men inte enbart. Det finns modernare inslag, lite metalcore, men också lite inslag av mer traditionell heavy metal och jag skulle inte bli förvånad om Iron Maiden också starkt influerad Bloodkills medlemmar. Initialt kan man få känslan av att det handlar om ett ganska typiskt thrash metal-band som kastar lystna blickar mot en svunnen tid och önskar att de också var med när det verkligen begav sig – men när man lyssnar lite mer uppenbarar sig ett större djup och mer fantasi än vad man först anar.

Ett kort, koncist och direkt album med energi och driv. Ett bra album med genomgående bra låtar, det inleds snyggt och avslutas riktigt bra. Visst kanske man kan argumentera att den där riktigt vassa låten saknas men det spelar mindre roll när alla låtarna är väldigt bra och albumet tilltalar på alla sätt. Jag kan inte se några större svagheter, egentligen inga alls. Visst kanske man kunde önska en lite mer påkostad produktion och sådär men det finns ingenting som känns direkt negativt till detta album, det är helt enkelt ett riktigt intressant och riktigt bra album.

Throne of Control är väl värd att kika närmare på, det är ett riktigt trevligt och bra album med överraskande stort djup och intressanta låtar. Indien har onekligen en del spännande metal att erbjuda, jag tycker att du som uppskattar thrash metal ska ta er en närmare titt på vad Bloodkill har att erbjuda.