Phantom Antichrist (2012)
Gods of Violence (2017)

Released 2021-02-26
Reviewed 2021-02-25

kreator-terrorzone.de

noise records

Kreator beger sig till giljotinen när vi får deras bästa från de första albumen som de släppte under perioden på bolaget Noise Records. Dels får vi en flott kompilation och en fräsig box som innehåller de sex första albumen bandet släppte i flotta vinylutgåvor, definitivt ingenting man vill missa om man samlar Kreator – eller thrash metal i allmänhet eftersom det innehåller det kanske mest inflytelserika som bandet gjort.

Vi känner väl till bandet och deras musik, ett av de mest inflytelserika tyska banden inom thrash metalen. Det är smuts under fingernaglarna, vassa hörn och aggression – det är en av arketyperna för genren, ungefär som man föreställer sig genren. Det är inte lika fräscht som de nyare albumen men har samtidigt mer charm och drama än det mesta Kreator släppt på senare år. Jag har skrivit om kompilationen i CD-version med bandets bästa och en del mer obskyra inslag, dessutom ett rikt bildmaterial som bör göra det intressant för samlaren.

Jag tycker definitivt att detta album är väl värt att kika närmare på, kanske främst den stora vinylboxen men även kompilationen är intressant. Vi får många skönt riviga och klassiska thrash metal-låtar som en gång var fräscha och fortfarande bär en skönt originell prägel och spänning som föregångsalbum och -band kan bidra med. Sedan ska det ju förstås påpekas att inget av detta är ju nytt, vi har hört allt förr och det är inte första gången vi får kompilationer med noise-materialet så med det i åtanke kan man ju kanske behöver ta till för stora ovationer, men att det är en flott musiksamling som definitivt kan ses som en bra 35-årspresent för bandet – det finns sämre alster att fira 35 år med.

Det är en imponerande samling, en samling som inte bör missas av den som gillar Kreator och Thrash Metal. Så om du är en av dem ska du definitivt ta och skaffa dig en kopia, kanske fler om du vill ha lite olika varianter av denna i din samling. Antologin som jag lyssnat på känns ganska prisvärd men man ska nog vara fanatiker eller ganska rik för att det ska vara värt att köpa den stora och feta boxen med sex stycken vinylskivor.