Mixed by David Fuller
Mastered by Brandon Allhouse at Steelhouse Studios
license

Released 2021-09-24
Reviewed 2021-09-05

alphabootismusic.com

Att kanadensiska Alpha Boötis är på rymdäventyr borde knappast vara en överraskning för någon, de reser några parsec över sex spår. Kul omslag för övrigt. Bandet beskrivs som diskometall och diverse annat, de drar onekligen inspiration från science fic tion och detta album är ett science fiction-äventyr. Och det är ett äventyr vi på Hallowed har tagit oss genom några gånger, kanske hela vägen till Arcturus.

Poppig och diskosvängig heavy/power metal är vad vi får när vi lyssnar på detta album, det är klämkäckt så det förslår, kanske lite proggigt och oftast instrumentalt. Det är relativt fräscht, kanske inte sådär våldsamt rymdigt men ändå lite äventyrligt och det särskiljer dem något från mängden. Albumet är ganska varierat och har en del djup och kanske även lite mer dramatik än många liknande artister, dessutom är ljudbilden snygg där melodier och äventyr samspelar väldigt väl. Dessutom är det vettigt i speltid med bara sex spår och en halvtimme speltid, men så är ju resan inte längre än 11 parsec.

Om denna är ett av albumen man har med sig på resan till Arcturus så har man en stunds underhållning, det lär hinna bli ganska tröttsamt med bara denna i längden dock. Samtidigt är det definitivt ett album som tål en stunds upprepat lyssnande, alla sex spåren är vassa och underhållande men kanske att avslutande Another World och Wormhole Gas Bar är de två spåren som glänser lite mer än de övriga. Det är ett mycket trevligt album att lyssna på och jag spelar det gärna både under resor eller om jag arbetar med något annat, som denna text.

Det är utan tvekan ett album värt att kika lite närmare på, med underhållande och vassa spår bör de tilltala många fans av många olika typer. Jag kan definitivt rekommendera denna Jump to Alpha Boötis för alla er som vill ha lite roligare och lite fräschare power metal, och för er som gillar rymdäventyr.