Mastered by Alessandro Del Vecchio
Artwork by Carl-Andrè Beckston

Released 2016-01-21
Reviewed 2016-04-26

dockersguild.com
lion music

Douglas R. Docker tycks vara en ambitiös musiker med storslagna idéer, han har tydligen som idé att bygga upp en historia av nio rockoperor. Den första delen har redan sett dagens ljus 2012, detta är hans andra alster som handlar om karaktären Heisenberg. Kan han tänkas vara inspirerad av Werner Heisenberg, mannen bakom osäkerhetsprincipen som återfinns inom kvantfysiken? Albumet handlar om denne persons fascination vid science fiction, ett ämne som förstås ligger mig varmt om hjärtat. Det är också unikt i det avseende att Docker enbart har kvinnliga musiker till hjälp, det är inte många rock-/metaloperor som kan stoltsera med en sådan sak.

Albumet är uppbyggt av sci-fi-teman, dock inte så mycket från mina absoluta favoritserier som Star Trek, Farscape, Stargate SG1, men dock får vi en snutt från Babylon 5 och det är ju inte direkt fy skam. Det är dock musik man känner igen och redan från inledande spåret kände jag igen mig, Space 1999, eller Månbas Alfa som den kallas på svenska. Det är upprockade versioner av klassisk science fiction-musik. Imponerande producerat, starkt musikerskap är något som slår mig när jag lyssnar på detta album. Förstås blir det bra variation när man bjuder på så olika musik som teman från Flash Gordon, Dune, Red Dwarf med flera. Speltiden på strax över timmen är definitivt inga problem att svälja.

Att det är covers kanske är lite negativt men det är ju inte direkt den vanligaste typen av covers och idén adderar ju till en större story som i sig är ganska unik och det gör att an inte riktigt kan se det som negativt att det inte är egenskrivna låtar – de gör ju ändå låtarna med sin egen prägel. Bra album. Jag har egentligen inte något att direkt anmärka på även om jag gärna hade hört Star Trek Voyager-temat eller någon av Babylon 5s teman. Svårt att säga så mycket mer om det egentligen, det är riktigt underhållande och riktigt bra. Det hade varit intressant att höra första albumet men när skulle jag ha tid med det? Det får bli i ett annat liv kanske.

Av alla dessa teman vilken är då bäst? Första spåret är kul men jag tycker nog att Barbarella, Red Dwarf temat, Babylon 5-spåret är snyggt och Doctor Who-temat är förstås riktigt underhållande. Det finns mycket att gilla på detta album, det är helt enkelt ett riktigt bra album som jag tror kan underhålla många av er som läser detta webbmagasin. Så om science fiction är din grej så kan jag varmt rekommendera detta album.

Label: Lion Music
Tre liknande band: Ayreon/Star One/Avantasia