Robson Guy (Quello Bello) - Bass guitar
Luke Seelau (Sentire) - Drums

Artwork by Dave Briggs

Released 2020-11-06
Reviewed 2020-11-03

desert records

My Shelter kallar Season of Dreams sitt första album, ett album som kanske ser spännande ut om man tittar på omslaget. Jean-Michel Volz är mannen bakom detta projekt och han hade tänkt sig Pasi Humppi som sångare men denne Humppi var upptagen så han föreslog Johannes Nyberg som hörts i Zonata, han gör också keyboards på albumet med Volz gör det mesta. De fann god kemi och snickrade ihop ett gäng låtar som så småningom blev albumet My Shelter, Johannes bror John Nyberg gjorde sologitarr på de flesta spåren. Men vad ska vi då säga om detta album?

Heavy/power metal med en del prominenta keyboard-inslag, mycket melodiöst och klämkäckt. Hyfsat producerat, men nog finns det många album som låter bättre i samma genre. Jag tycker inte heller att sånginsatsen glänser, faktum är att den fungerar lite som ett sänke för hela albumet. Variationen är ganska god, keyboard-inslagen är snygga och det finns en del djup här. Kanske att speltiden blir väl tilltagen, de hade nog gott kunnat göra fjorton spår till tio eller något däromkring.

Ganska snyggt album, hyggliga låtar och sådär. Tyvärr sabbas det mesta av en ganska tragisk sångarinsats som inte borde göra någon glad, med en acceptabel sånginsats hade detta album varit bra, kanske till och med riktigt bra. Men nu störs jag mest av risig sång och kan inte ryckas med i de fräsiga keyboardmattorna och starka melodierna då sånginsatsen läggs som en blöt filt uppepå allt och gör resultatet ganska sunkigt och ointressant.

Det är väl inte uselt men det är inte heller ett album som fångar mitt eller någon annans intresse. Tyvärr är det nog ett album som aldrig borde ha släppts, inte på grund av total uselhet men för att de aldrig kommer att kunna göra något större avtryck, inte ens med bästa vilja kan jag hitta på mycket positivt att skriva om detta album. Det blir så intetsägande att jag mest bara vill stänga av.