Mastered by Nasos Nomikos at VU productions
Cover artwork and layouts by Gustavo Sazes

Released 2018-09-14
Reviewed 2019-01-14

outloud-rock.com

roar!

Här har vi en som dök upp från arkivet, Outloud som vi skrivit om ett flertal gånger och det är väl inte så att vi varit generösa med superlativerna när vi plitat ned vad vi tycker. Deras nya album kan förkortas VHS vilket jag tror är ett medvetet grepp kanske är det lite av en social kommentar, detta nya album. Jag tänkte faktiskt lite på filmen Ready Player One när jag såg omslaget och läste dess titel. Men det är inte tematiken som tycker att vi borde ta oss tid att titta upp lite från skärmarna och ägna oss mer åt att socialisera i verkligheten än i de där infernaliska sociala medierna.

Musiken Outloud bjuder på är klämkäck till tusen med medryckande refränger som avlöser varandra, medryckande och melodiös rock är väl en bra beskrivning av detta album. Kul med modemljudet i titelspåret, det var inte bättre förr – åtminstone inte på den fronten. Bra producerat album, hyfsad sångare, ganska typisk variation för genren. Det är väl just det där, det är överlag ganska typiskt för genren, bandet överraskar inte direkt utan vi får väl beprövade låtar som jag tror att både bandet och massor av andra band gjort. Det är nästan så att man tänker tillbaka till svunna tider då musik av denna stil var i ropet, hade detta album kommit när Journey osv. var de stora namnen hade det definitivt slagit det mesta på fingrarna – problemet är att originalitet gör mycket för ett album, du kan kopiera hur bra som helst det blir aldrig lika kul.

Jag tror ändå att detta är Outlouds bästa album hittills, det har flera riktigt sköna låtar som rycker med och som är oerhört lätta att tycka om. För ett ögonblick glömmer jag nästan att vara kritiker och bara rycks med, det är bara det att när musiken tystnar så glömmer man VHS, inget av spåret fångar mig på det sätt att jag faktiskt minns det när jag avslutat skivan. Men visst skulle jag påstå att det inte direkt kan gå överdrivet fel med ett album som detta, bandets fans och dem som uppskattar AOR kommer nog tycka väldigt positivt om detta album som jag tyckt om att lyssna på.

Outloud rycker med och gör klämkäck melodirock av fint märke, nackdelen är att albumet känns lite som att det är gjort förr och många gånger känns det som det plagierar något annat rakt av – helt skamlöst nästan. Så det är med viss ambivalens jag lämnat albumet nu, vad jag kan säga är att det varit ett trevligt album att lyssna på men jag skulle inte vilja påstå att gör något större intryck på mig.

Label: ROAR! Rock Of Angels Records
Tre liknande band: L.A. Guns/Def Leppard/Bai Bang