Federico Wiske - Composer, Lyricist
Bruce Witkin - Engineer
Gary Wolf - Composer, Lyricist

Released 2013-03-28
Reviewed 2013-07-08

laguns.net

Tango på Sunset Strip, det låter som något för Los Angeles pistolerna. Hollywood för alltid är vad de predikar, vilket de gjorde 2012 också. Detta råkar vara albumet som släpptes 2012 och då gick under namnet Hollywood Forever, nu släppt på ett annat bolag och inte ens upptaget i bandets diskografi på den egna webbsidan. Men, tänker du, det måste finnas lite bonus då? svaret så vitt jag kan säga är nej, ingenting i låtlistan men ett annorlunda omslag och en annan titel får du förstås att addera till samlingen om det nu betyder något. Jag hörde aldrig albumet när det släpptes så detta blir min första bekantskap med detta album, även om det släpptes för ett år sedan, egentligen.

Hårmetall är vad det handlar om, egentligen vare sig nytt eller nyskapande. Inte ens speciellt modernt producerat måste jag säga, det låter inte nytt snarare som något från åttiotalet eller liknande. Inte alltför dramatiskt. Eller ska vi säga Hollywoodmässigt? Ett ganska ordinärt album att lyssna på måste jag ändå säga, låtmaterialet är inte speciellt varierat och framförallt är det ett långt album som inte engagerar under långa stunder. Visst, det är väl kanske inte direkt dåligt någonstans men fjorton spår utan direkt variation och utan nytänk är inte direkt något jag gärna spenderar min tid på.

När man hör mycket musik och stöter på mycket av det som kommer i en genre är det lätt att bli en aning blasé och kanske är det just vad jag är mot detta album. Det är hyfsat musikaliskt men musiken är inte det stora problemet med detta skivsläpp, problemet är att förra året släppte LA Guns ett album som de döpte till Hollywood Forever och i år släpper Collectors Dream samma album men med friserad titel och ett annat omslag. Är det bara jag som ser ett problem i det? Det är onödiga album som detta som slösar bort min tid, som stjäl min inspiration och som får mig att förlora förtroendet för folk. Varför släpps ett album som släpptes förra året och som fortfarande kan köpas i handeln igen under ett annat namn? Hjärndött, och om det inte vore för att albumet är hyfsat skulle jag lätt givit detta ett poäng för skivbolaget förtjänar definitivt att pryglas.

Om du gillar LA Guns, låt mig då rekommendera Hollywood Forever som trots allt är detta albums officiella namn och vars försäljning definitivt gagnar bandet. Vad som gäller bandets inblandning i detta album är okänt så jag skulle definitivt rekommendera att ni först söker det officiella albumet innan ni en överväger att köpa detta. Onödiga album som detta bör inte stödjas.