PProduced by Markus Stock & Mats Kurth at Klangschmiede Studio E in Mellrichstadt, Germany Mixed and mastered by Markus Stock at Klangschmiede Studio E in Mellrichstadt, Germany
Cover artwork by Jan Yrlund / Darkgrove Design
Orchestral parts arranged by Dennis Schwachhofer

Released 2019-11-29
Reviewed 2019-12-31

coronatus.de

Hallowed avslutar 2019 med att skriva om Coronatus, ett band vi skrivit om många gånger tidigare. Det är deras nionde album och som vanligt har det skett vissa förändringar sedan sist och även denna gång handlar det ganska mycket om naturen och ovanligt nog för bandet är lyriken enbart på engelska, normalt brukar de ha spår även på tyska. De har bland annat bytt ut Carmen som sopran, Mareike är däremot kvar och de manliga sånginslagen från Teddy är fler på detta album. Senast tyckte jag att det kändes lite förutsägbart, det här nya albumet känns betydligt fräschare.

Musikaliskt är det symfonisk metal precis som tidigare med mestadels kvinnlig sång i både renare rocksång och sopran. Det känns lite mer fokuserat på det symfoniska och på andra CDn får vi alla spår i symfonisk version, den ska väl främst ses som en bonus för det är väl kanske inte helt nödvändigt eller kul att lyssna på låtarna i instrumental version men för den som är intresserad kan det kanske vara värt något. På den icke instrumentala skivan får vi musikalisk dynamik och variation, bra djup och så vidare – speltiden på denna skiva känns dessutom väldigt vettig. Nya sopransångaren är bra och detsamma kan sägas om produktionen som håller väldigt hög klass.

The Eminence of Nature är ett riktigt vasst album med riktigt bra låtar och en del ämnen som känns ganska angelägna i dagens värld, som exempelvis inledande No Planet B. Det är kanske inte helt sant att det inte skulle finnas något substitut för vår planet i galaxen och universum men det finns ingen vi kan nå med den teknik vi har tillgång till i nuläget. Det är för övrigt en vass låt, kanske den finaste på albumet. Svagheten är kanske att de kände sig tvungna att addera en extra skiva med instrumentala låtar som egentligen inte tillför något, det är dock ett litet problem i sammanhanget eftersom man bara kan låta bli att spela den skivan.

Detta är ett varmt rekommenderat album som känns väldigt tilltalande och ett klart lyft jämfört med de senaste albumen, jag tycker att ni ska kika närmare på det och då speciellt ifall ni gillar vad Coronatus gjort tidigare. Ett eminent album som avhandlar en del angelägna teman som exempelvis klimatet och vår natur som vi nog borde ta lite bättre hand om. Så varför inte avsluta året med att kika närmare på detta fina album?

Tre liknande band: After Forever/Operatika/Epica