Mixed & mastered by Markus Stock at Klangschmiede Studio E
Cover artwork by Jan Yrlund / Darkgrove Design
Orchestral arrangements by Dennis Schwachhofer

Released 2017-12-08
Reviewed 2017-12-04

coronatus.de

Det har gått två år sedan Coronatus senast släppte ett album och nu tar dig sig an naturens hemligheter. Det är bandets åttonde alster sedan debuten 2007 och vi har recenserat alla utom nämnda debut, dessutom har gjort flera artiklar om bandet. Det kanske kan beskrivas som att Coronatus är ett favoritband för oss, några av deras album har fått väldigt bra betyg. Carmen har fått lite assistans i sopranrollen och några andra ändringar har skett sedan sist det begav sig, med andra ord är det som vanligt för Coronatus som aldrig verkar ha samma folk från album till album. Yrlund har gjort omslaget igen och det ser definitivt ganska spännande ut om den kommer på vinyl kan den vara intressant bara utifrån omslaget.

Gotiskt, melodiöst, med orkestrala inslag, rocksångerska, sopransångerska, en manlig sångare, och metal – det borde täcka in beskrivningsorden för detta album. Det påminner ganska mycket om vad bandet gjort tidigare och egentligen bjuder de väl inte speciellt mycket vi inte har hört förr, en folkvisa kallad Herr Mannelig som känns väldigt fräck i Coronatus-tappning är väl enda lite annorlunda inslaget de har att erbjuda. Produktionen är annars bra och låtmaterialet är sådär lagom varierat för att hålla en underhållen under speltidens gång, digipak-bonusen med orkestrala versioner känns lite som överkurs och egentligen inget som behövs.

Det börjar och slutar riktigt bra detta album, första spåret Howling Wind har en riktigt vass melodi och är också en riktigt vass låt. Sedan är avslutningen Herr Mannelig en riktigt kul låt, de sjunger på svenska i den låten och de gör det faktiskt ganska hyfsat. Så med bergatroll och allt annat lämnar man definitivt detta album med ett positivt intryck, det övervägande intrycket är också positivt får jag väl säga även om jag tycker att mycket av låtmaterialet är ganska intetsägande och inte riktigt kommer någonstans. Visst, det blir aldrig dåligt men det är bara i inledningen och avslutningen jag faktiskt lyssnar.

Inte ett av deras bästa album, det kan jag konstatera. Men visst är det ett schysst album och Herr Mannelig lyssnar jag gärna på flera gånger, och jag tror att bandets fans kommer att uppskatta detta album. Så om du gillar vad Coronatus gjort tidigare är det definitivt ett album väl värt att titta närmare på, dock ska du nog inte förvänta dig att finna några av naturens hemligheter gömda i lyriken eller omslaget.

After Forever/Operatika/Epica