Cover & artwork by Lukasz Jaszak

Release: 091218
Recenserad: 100115

Länkar:
coronatus.net
massacre records

Dubbelt femalefrontade Coronatus är tillbaka med ett nytt album, det tredje på tre år sedan 2007. Även till denna skiva har bandet som har en enorm omsättning på medlemmar bytt någon, bland annat har de en ny sångerska och sopransångerska Carmen R. Schäfer har bytt efternamn, mycket turbulens på medlemssidan verkar det onekligen vara i detta band som inte bara har två kvinnliga sångare utan också sjunger på två språk. Kort sagt kan man faktiskt säga att det är rätt mycket dualitet när det gäller Coronatus som i och med Fabula Magna släpper sitt tredje album sedan albumdebuten 2007 med Lux Noctis.

Sade jag att de var från den tyska nationen, det skulle du ändå ha märkt på låttitlarna. Melodiöst med undertoner från den mer klassiska musiken återfinns i Coronatus musikaliska register, rotat någonstans i området som kallas power metal med rätt snabba riff och trumslag, dock alltid med en solid förankring i det melodiösa.

Detta är det andra albumet jag får äran att fördjupa mig i när det gäller Coronatus och i den förra recensionen konstaterade jag att det fanns mycket potential och att jag såg fram emot vad bandet har att bjuda på i framtiden. Nu kanske vi inte längre kan säga att de är lika fräscha och nya längre med tre skivor i katalogen, musikaliskt är de dock fräscha och innovativa. Jag tycker dock att det finns vissa element när det gäller Fabula Magna som är lite av ett steg tillbaka från Porta Obscura, till exempel är inte hitlåtarna lika starka även om Tantalos, How Far Will You Go och avslutande Josy är väldigt väldigt bra så saknar jag ändå lite. Det känns inte heller som att kemin mellan Carmen och nya Lisa fungerar lika bra i låtarna som den gjorde mellan Carmen och Ada på förra skivan, detta kan dock bara vara inbillning.

Jag får känslan av att Fabula Magna är en mer mogen skiva på många sätt än Porta Obscura. Produktionen är fräschare och aningen bättre, låtarna känns överlag mer genomtänkta men samtidigt saknar jag det där lilla extra som Porta Obscura hade. Jag säger definitivt inte att Fabula Magna är dålig, det hade varit helt idiotiskt, jag säger inte heller att den är under förväntan eftersom jag aldrig har förväntningar inför en recension men jag kan tänka mig att om du är en sådan som har förväntningar kanske du faktiskt skulle finna Fabula Magna som lite av en besvikelse. Inte för att den är mycket sämre än Porta Obscura men för att den inte är mycket bättre än Porta var. Den infriar inte de förväntningar man kan ha efter en skiva som Porta Obscura. Dock måste jag ändå säga att trots att den skiva kanske inte lever upp till den förväntandes förväntningar så är det en av årets bästa skivor 2009.

Jag undrar om bandet planerat att släppa en ny skiva 2010 eller om de ska släppa på sin höga takt av skivsläpp och jag undrar samtidigt hur många medlemmar som blir nya till den skiva. Vad som än sker med bandmedlemmar och allt står sig Coronatus starka i konkurrensen som finns i den musikaliska branschen och de är ett riktigt bra band som nu släppt ännu en riktigt bra skiva.

Vad jag främst gillar med Fabula Magna är att blandningen mellan tyska och engelska fortfarande finns kvar och den sköna atmosfär de haft på Porta Obscura fortfarande lever och frodas även på denna skiva. Dessutom har de återigen ett snyggt skivomslag och många bra låtar där jag nog ändå uppskattar det andra spåret Tantalos allra mest men även avslutande Josy är riktigt bra.

Coronatus tredje skiva på lika många år är en uppvisning i intressant låtskapande, snygga melodier, skön atmosfär och framförallt bra låtar. Det är kanske ett mindre steg tillbaka i jämförelse med föregående skiva men inte ett så stort att det är värt att klaga alltför mycket på. Det jag tycker är synd är att Ada Fletcher försvann eftersom det kändes som kombinationerna mellan henne och Carmen kändes klart bättre än de mellan Carmen och Lisa. Det är just den saken som är den allra störa nackdelen med denna skiva.

Fabula Magna är en riktigt bra skiva som dock inte riktigt når upp till den höjd dess föregångare satte upp.

Låten är från förra skivan

Skivbolag - Massacre