Epitome of Torture (2013)
Decision Day (2016)

Released 2018-11-23
Reviewed 2018-11-17

sodomized.info

spv

Sodom, de gamla uvarna är tillbaka med nytt material som kanske kan ses lite som en ”teaser” för bandets kommande turné med lite andra gamla thrash metal-uvar. Partisan är en tre spår lång EP som presenterar en ny laguppställning för Sodom, jag läste någonstans att det var lite buttra miner från någon eller några av dem som fått kicken. Men det är klart, ibland kanske man måste förnya sig även i thrash-genren som nog aldrig stått för nytänkande, eller den gjorde väl de i början av åttiotalet men sedan dess har thrash-band levt i det förflutna, så också Sodom. Jag kan också innan jag börjar sätta tecken till papper angående musiken konstatera att omslaget är sjukt fult och även om EPn är bra skulle jag inte vilja ha den i min skivhylla, så ful är den.

Musiken är gammal hederlig thrash metall, tungt och rakt på sak med hyfsad energi. Produktionen är typisk för thrash metallen, inget speciellt på den fronten och stilistiskt sticker de väl knappast ut från allt annat – men eftersom de är ett föregångsband inom genren så kan de väl få vara lite ursäktade även om det inte ursäktar bristen på fantasi nu. Bra tre spår där två är studioinspelningar och det tredje är en liveinspelning som också kommer som video – kanske för att inspirera folk att besöka bandets turné, eller kanske för att den är mer intressant än studiolåtarna. Det är bara sjutton minuters speltid så bristen på variation blir i alla fall inte alltför överhängande – det är istället andra funderingar som slår mig när jag lyssnar.

Kul för bandets fans, jag tror nog inte att de som gillar bandet kommer att bli besvikna eftersom det för mig låter ungefär som Sodom alltid gör. Hyfsade thrash låtar som inte direkt griper ta i mig som lyssnare, livespåret känns lite trist och meningslöst kan jag tycka. Känslan är nog att EPn känns ganska meningslös som helhet, bara tre spår och sjutton minuter av ingenting nytt. Det känns mest bara som något för bandets fans och inte för oss som har ett mer löst intresse kring genren.

Sodom gör väl vad de gjort ända sedan de började, det är inte en EP som bjuder på några överraskningar. Det är en EP för deras fans, för dem som tycker om att höra samma sak om och om igen, för dem som är rädda för fräscha idéer, den som gillar Sodom kommer nog att uppskatta denna EP, vi andra kan med gott samvete strunta i den och gå vidare till något mer intressant.

Label: Steamhammer/SPV
Tre liknande band: Kreator/Exodus /Slayer