Wanna be famous (EP 2012)

High Five (2014)

Back With a Bang Pt 1 (2017)

Released 2017-10-27
Reviewed 2018-01-18

thedirtydenims.nl

Jag skrev om första halvan av detta album någon gång förra året, den var kul. Nu kommer det som ett komplett album med ett dussin spår, hälften av dem fick vi senast och samma omslag dessutom. Ett omslag som gör sig snyggt på vinyl skulle jag tro, klassiskt stiliserat omslag skulle jag vilja beskriva det som. Det handlar om samma band som tidigare, Mirjam och hennes gäng i smutsiga blåjeans rockar loss minst lika fett som på den första halvan av albumet – kanske sida ett på vinylen och nu när jag får del två så får jag höra den andra sidan av samma skiva, en skiva som nog kan vara värd att införskaffa.

Stilistiskt handlar det om rättfram hårdrock med kvinnosång, tänk Joan Jett, The Donnas, Vixen, Sister Sin, Heavy Tiger och så vidare och du har en ganska bra bild av hur det låter. Kanske inte speciellt spännande ur ett kreativt perspektiv, men jag tror inte att det är målsättningen. Det är musik som går rakt på sak med mycket driv och energi, hyfsad variation och de sex nya spåren jämfört med del ett bidrar till att göra albumet starkare skulle vilja påstå. Dessutom håller de speltiden sansad då albumets totala speltid är 40 minuter så det handlar om tolv korta koncisa, enkla spår.

Riktigt bra album, så mycket kan jag enkelt konstatera när jag ska summera detta finfina album. Tolv vassa låtar och inga direkta svagheter, visst kan man argumentera att de inte kommer med något nytt och det är förstås sant. Men med den energi och den kvalité på låtar de har att erbjuda kan man ha överseende med att det kanske saknas originalitet. Mirjam har dessutom en schysst karaktäristisk röst som definitivt förstärker den positiva känslan kring detta album – det är så här man ska göra hårdrock.

De flesta låtarna känns som att de har hit-potential och ingen sticker väl egentligen ut sådär våldsamt mycket från de övriga, de är alla av hög kaliber. Virtual Reality, One Way Ticket och Can’t Get Enough of Rock&Roll är nog ändå de tre spår som känns mest minnesvärda men hela albumet är riktigt bra, riktigt vasst och rekommenderat - tillbaka med en ordentlig smäll kan man väl påstå.

Tre liknande band: Sister Sin/Heavy Tiger/Vixen