Saigon Kiss ( 2014)

Produced by Rikard Löfgren at Leon Music Studios

Released 2017-03-24
Reviewed 2017-02-22

heavytiger.com

wild kingdom

Tung tiger bjuder på glittrande musik när de släpper sitt andra album Glitter, och bakom det tunga namnet gömmer sig tre rockiga tjejer som har börjat göra sig ett namn. Deras Let the Sunshine in har hörts i reklamen för Tui och är väldigt populär på iTunes topplistor. Så de släpper sitt andra album samtidigt som de börjar få ganska bra med luft under vingarna. Men frågan man förstås alltid ställer sig är hur bra detta andra album är.

Det är inte direkt något musikaliskt unikt, de spelar på de klassiska inslagen. Ganska typiska riff och egentligen är det kvinnofrontad hårdrock som låter ganska mycket som det brukar när vi hamnar i den genren. Rock som går rakt på sak utan kompromisser, med bra driv och bra energi, hyfsad sång och väldigt bra produktion. Heavy Tiger kommer definitivt tilltala alla som uppskattar rockmusik som går rakt på sak, samtidigt bjuds det ju inte på något vi inte hört förr och ur den aspekten är de kanske inte det mest spännande bandet vi hört.

Man kanske kan beskriva tjejerna som en trio riktiga rivjärn, de har bra energi och jag tycker att de är riktiga rockers på alla tänkbara sätt – de sparkar definitivt skiten ur de flesta av sina manliga kollegor. Och även om det kanske inte ur en kreativ synvinkel är det mest spännande album jag hört så är det definitivt ett album jag gillar, det har många positiva sidor och framförallt har det några bra låtar. Bäst gillar jag nog No Tears in Tokyo som är rätt underhållande men också det inledande spåret är skoj.

Med det säger jag Sayonara till Heavy Tiger och deras nya album som jag kan rekommendera till er som gillar hårdrock med kvinnlig sång. Däremot kan jag inte påstå att det är ett album som kommer att stå sig väl mot tidens tand, det är kul nu men jag tror att det är ett album som ganska snabbt kommer att försvinna ur folks medvetande även om det med största sannolikhet kommer att vinna dem många nya fans.

Label: Wild Kingdom/Sound Pollution
Tre liknande band: Sister Sin/The Ark/Vixen