Cover and booklet layout by Matthias Zimmer (Perzonal War skull by André Britz)
Bandpicture by Nicole Volz

Released 2016-10-28
Reviewed 2016-11-02

perzonalwar.de

metalville

20 år har gått sedan det perzonliga kriget väcktes i Tyskland, och det görs genom att damma av lite låtar från bandets två första album som släpptes 1998 och 2000. Dessa album är sedan länga slutsålda och släpptes bara i Tyskland så det kanske är motiverat att ta låtar från dessa album. Låtar som de åter spelat in med den nuvarande uppställningen och så har de dessutom besök av gamla medlemmar. Kanske kan det beskrivas som en del av ett 20-årsparty som skjuter upp arbetet med The Last Sunsets uppföljare till nästa år, till dess får fansen avnjuta gamla hits i ny skepnad.

På senare år har vi hört bandet alltmer distansera sig från den Metallica-inspirerade musik som de kanske slog igenom med – deras stil har blivit alltmer egen för varje album de släppt. Det här albumet låter lite mer som de gjorde när jag upptäckte dem, tydligt inspirerade av Metallica med liknande ljudbild och så vidare. Skön och modern produktion, som klassiska Metallica med upputsad ljudbild kanske man kan beskriva det. Jag tycker dessutom att man kan beskriva detta som ett album som kanske känns mer riktat till bandets fans än till den breda massan, för massan är deras två senaste album betydligt mer spännande.

Därmed inte sagt att detta är ett tråkigt album, det börjar dessutom alldeles lysande med ett grymt spår, titelspåret från debutalbumet som kallas The Inside. Ett spår med en riktigt skön refräng och som är riktigt skönt överlag. Resten av spåren är dock inte riktigt lika vassa, det är bra spår men kanske inte riktigt lika inspirerande som det inledande. Men visst, tummen upp förtjänar de definitivt från mig som beskriver mig som fan av bandet jag följt ända sedan deras album Different But the Same från 2002.

Det är för dig som är fan av bandet och av thrash metal, den breda massan gör ett bättre val i The Last Sunset eller Captive Breeding som är mer kreativt spännande. Jag höjer dock volymen och drar på The Inside igen, och skålar för 20 nya spännande år med fantastisk musik från Perzonal War.

Label: Metalville
Tre liknande band: Metallica/Megadeth/Anthrax