Darren Sanders - guitar tech
Rodrigo Valle - monitors

Released 2014-09-16
Reviewed 2014-10-21

anthrax.com
nuclear blast

Anthrax bjuder på film, inte bara på elaka virus. Chile på helvete har de döpt denna live-DVD till. Det är en skiva med livelåtar som mellanspelas med lite övriga klipp och avslutas med lite lustigheter. Kanske inte det mest innovativa någon någonsin skapat, men när det gäller thrash metal och sådant kanske det kan beskrivas som lite innovativt. Annars ska väl inte Anthrax behöva någon närmare presentation, det är ett av de där stora thrashbanden och de har lyckats sälja någonstans kring 15 miljoner album vilket är en hyfsat imponerande siffra får man väl ändå säga.

Det låter som Anthrax brukar, de har skapat ett väldigt bra ljud på denna liveinspelning. Det låter onekligen bra och låtlistan spänner över mycket av bandets karriär, det finns även ett par covers för att krydda anrättningen. Som jag nämnt så bryts spelandet av låtar av med lite mellanspel, lite bakom scenerna. Inte så varierat i låtlistan, ungefär som thrashalbum brukar vara även om detta är en aning längre. Fans kommer säkert imponeras väldigt mycket av denna liveskapelse och varför inte, det låter onekligen minst lika bra som Anthrax brukar låta på skiva.

Videoproduktionen beskrevs som lysande av någon slumpmässig recensent som jag läste, knappast lysande skulle jag säga. Men visst, de bjuder på snygga vinklar för att krydda och skapa en närmare kontakt med bandet, bland annat har den flintskallige gitarristen med fult skägg en kamera längst upp på gitarren, det ger en del livliga närgångna sekvenser. De kör lite 24-skärmdelning på vissa delar, och klipper i ett högt men inte för högt tempo, klippningen är bra men att dela skärmen känns mestadels tramsigt och inte speciellt bra. De har stillbilder när bandmedlemmarna hoppar, det känns lite klichémässigt men samtidigt är det faktiskt snyggt gjort och passar riktigt bra. Det är bra filmat, bandet har bra energi och tillsammans med bra ljud så tycker jag att det fungerar bra.

Jag tycker personligen att Anthrax musik är relativt ordinär och detta är väl inte direkt något undantag och det stora problemet är att det är typisk thrash metal med ganska typiskt låtmaterial och en typisk sångare. Det saknas det där lilla extra, hyfsat snyggt filmat med hygglig dynamik men det orkar inte hela vägen fram. Men givetvis kommer fansen att älska denna video, hur bandets framträdande utförts, hur allt är filmat och ljudbilden. Allt det kommer fansen att älska, vi andra kommer nog tycka ungefär som jag, det är helt okej men på det hela taget blir det ganska intetsägande.

Anthraxfans, ni bör inte missa detta, det är välgjort och lär tilltala alla som beskriver sig som fans av detta band. Om ni tillhör denna nämnda grupp av människor bör ni bege er till närmaste plats som säljer filmer som denna. I min biograf blev det dock bara en premiärvisning innan filmaffischerna plockades bort.

Label: Nuclear Blast
Tre liknande band: Metallica/Exodus/Megadeth