Post-production - Cameron Laing
Mixing - Cameron Laing
Mastering - Francesco Salvadori

Released 2023-03-17
Reviewed 2023-03-05

thestoryofgoabi.com

Historien om Goabi är historien om en utomjording som hamnar på Jorden och utsätts för mänsklighetens tillkortakommanden, ett snyggt sätt att kommentera vår samtid med parabler istället för att direkt peka på hur mänsklig girighet och likgiltighet mot orättvisor sakta förstör vår planet. Goabis öde att säljas till vetenskapspersoner och så vidare kan tillskrivas mänsklig okunnighet men samtidigt bjuder Carmel på lite hopp i sitt berättande som lite hyllar det modstulna, det mörka och så vidare. Carmel har onekligen knåpat ihop en snygg story i bästa Star Trek-anda där man kommenterar samtiden förklätt i något annat, ett bra sätt att ta upp vissa teman som folk kanske inte riktigt lyssnar på annars. Till sin hjälp med denna ambitiösa debut har han en hel del sångare och andra kompetenta musiker, Carmel själv är trummis i grunden men spelar en del andra instrument också på detta album.

Musikaliskt är det ett varierat album, ganska svårt att pricka in liknande tycker jag då varje låt har distinkt olika karaktär men det är ändå väl sammansatt till en helhet. Ljudbilden är snygg och bra, kanske att det kunde har varit lite större ljudbild ibland, det blir lite tamt i vissa lugnare låtar tycker jag. Genomgående bra sångare av väldigt olika karaktär vilket skapar en bra dynamik i albumet, det står inte still och stampar med flera likadana spår kommandes efter varandra såsom det kan vara på många album. Atmosfärerna är generellt bra även om lite mer svärta inte hade skadat, speciellt för att stärka tematiken. Speltiden är sansad, albumet är definitivt inte för långt och det är alltid bra när speltiderna hålls inom rimliga gränser då det finns väldigt många album som är för långa. Bra också med ett omslag som väl illustrerar albumets tematik och atmosfär.

The Story of Goabi är riktigt bra, en tragisk historia berättad på ett snyggt sätt; dock lär inget sådant påverka människans dumhet, men det kan ju alltid vara värt ett försök. Speciellt gillar jag andra och åttonde spåret som jag tycker sticker ut lite extra i positiv bemärkelse. Det finns väl en del lite sömnigare inslag också men de är få och stör inte alltför mycket så de påverkar inte helheten i någon större utsträckning, dock kanske de förhindrar mig från att ta fram de riktigt höga betygen. I sina bästa stunder är historien riktigt gripande och hade det varit genomgående av den kalibern hade historien om Goabi definitivt kunnat ses som ett av 2023-års bästa album någon gång i december när man tittar tillbaka på albumen som kommit under året. Nu är det fortfarande en kandidat men knappast ett självklart toppalbum om året blir av samma kvalité som tidigare.

Värt att titta närmare på, inget snack om det. Det är magiskt i sina bästa stunder och dessa varierade karaktär borde kunna göra att det är ett album som tilltalar en bred publik inte bara inom rockmusiken utan i allmänhet. Jag tycker att ni bör ta er en närmare titt på detta album, jag lär spela det fler gånger.