bwntwnsound.bandcamp.com
Logo by Force Fed Graphics
Layout by Putrid Carcass Illustration
Cover Artwork by Pileworm Guttural Art & W. Sherels

Released 2022-06-10
Reviewed 2022-08-05

Sårande är hur man kan översätta bandnamnet Vulnificus från latin, men kanske är det mer som bakterien Vibrio Vulnificus för symptomen av att lyssna på detta överensstämmer med den. Det är andra EPn för bandet och det är inte helt enkelt att utröna allt om den, vissa recensenter skriver att den kommer på ett bolag men det är inget jag ser att bolaget uppger, däremot är bandet nu tecknade dit så nästa alster kanske släpps på det bolaget – men denna har de släppt själva. Och det är ett album som ser väldigt dödsmetalliskt ut, svart med en sådan där typisk logga och så vidare, men kan det kanske vara något att lyssna på?

Ultrabrutal dödsmetall läser jag att det ska vara, det börjar med ett talat stycke om sociala medier som en drog, vilket det nog är för många. Sedan börjar ett rått album med billig ljudbild, smattrande trummor, gitarrdestruktion, gutturala läten, ja som det kan vara i genren. Det som är lite lustigt är att det låter som varje enskilt element gör sin grej, trummor känns helt osynkat med allt annat exempelvis. Nämnde jag förresten att produktionen är usel. Sången är skrattretande dålig, du skulle göra den bättre om du stod och utlöste läten. Det jag har funderat på när jag lågat mig genom magsmärtor och illamående som detta album orsakar är om det är på skämt – att duon försökt göra något som är så dåligt det bara går.

Sånginsatsen är ju ett totalt skämt, de kan knappast försöka låta brutala eller bra om de gör det på det sättet, det är bara löjligt helt enkelt. Samma sak med resten, vem fan kan tycka att det här låter bra? Ingen människa som gillar musik i alla fall, för det låter helt värdelöst och omusikaliskt. Men det är kanske det som är poängen, jag kan inte undgå att funderar i banor om de försökt göra något så uselt att det inte har något rimligt existensvärde. Men då måste man ju ställa frågan varför, men det kanske är för att de kan.

Jag rekommenderar destruktion av denna, återvinn materialet om ni skulle komma över en CD. Det finns inte den minsta anledning att lägga tid på att lyssna på detta – nästan alla andra ljud i världen låter bättre så lyssna hellre på något av dem. Det här är faktiskt bland det sämsta jag lyssnat på.