Shine
Roar

agenda​:​endure (2020)

Released 2022-01-07
Reviewed 2022-06-06

supreme chaos records

Vi tar en resa till en nebulosa med assistans av tyska V/Haze Miasma som bjuder oss på två nya spår av post-black metal och ett omarbetat spår från bandets debut nu med bara klarsång och piano. Det är ju kul med nebulosor som ofta är visuellt spännande moln av stoft och gaser i rymden, men något sådant ser jag inte direkt på omslaget till denna EP utan där är det mer jordnära motiv skulle man kunna påstå. Dessutom är det väl lite kort med tre spår som soundtrack för en resa till en nebulosa för även den närmaste kräver många års restid så man hinner tjata ut en EP rätt mycket på vägen.

Jag skrev post-black metal tidigare och det är så de beskrivs och jag ser jämförelser med Solstafir och Enslaved för att nämna ett par. Sången är sådär raspig, inte skrikigt vrålig utan mer argt viskande kanske man skulle kunna säga. Hyfsat modern ljudbild, egentligen inte något speciellt där, det vill säga att deras ljudbild inte sticker ut från normen varken i positiv eller negativ bemärkelse. Samma sak gäller sånginsatsen, det blir ändå en del variation tack vare reduxen de avslutar med, speltiden är 20 minuter så ni förstår av det att det är långa spår som utgör denna EP.

Atmosfäriskt är det hyfsat, låtarna är väl inte dåliga, Hubris Redux är nog den jag gillar mest, kanske för att den sticker ut lite. Det känns lite för segt, lite för trött för att jag ska orka lyssna. Det är väl inte heller någon större överraskning, EP är inte ett format jag gillar nämnvärt, det blir lite för kort oftast och därför tappas gärna lite dynamik – den musikform som V/Haze Miasma står för är dessutom en sådan där ett mer rejält album, kanske med ytterligare tre-fyra spår hade kunnat lyfta intrycket ordentligt. Dessa spår skulle kunna fungera i ett större sammanhang men att sätta ihop dem i en EP blir inte överdrivet lyckat.

Knappast något som kommer att skriva in sig i någon musikhistoria, visst fungerar det väl helt okej – spåren är inte dåliga men jag orkar ändå inte investera någon nämnvärd tid i denna EP. Det finns mer spännande äventyr med rymdtematiska namn som jag hellre skulle titta på.