Mixed by Iver Sandøy at Solslottet Studio
Mastered by Jens Bogren in Fascination Studios

Released 2017-05-19
Reviewed 2017-06-19

enslaved.no

roadburn

Norska Enslaved släpper sitt första livealbum någonsin, i en karriär som sträcker sig tillbaka mer än 25 år – det är precis på det sättet man ska göra med livealbum, inte gödsla världen med dem. Det är från en inspelning gjord under Roadburn-festivalen 2015. Det är också första gången Enslaved släpper ett album med en cover i låtlistan, det är Led Zeppelins Immigrant Song som Enslavifieras. Och de bjuder oss på åtta spår som tar strax över timmen att spela sig genom, långa och tunga spår som fängslar lyssnaren i ett riktigt bra och riktigt spännande album.

De fokuserar på sin senare och mer progressiva period som visar varför de anses vara en innovativ progressiv kraft inom den extrema metallen. Det är riktigt tungt och riktigt snygg ljudbild, det känns som att man lyssnar på ett band som presterar på sin absolut bästa nivå. Det är bra driv i låtarna, sånginsatsen lysande och bandet låter som att de är på topp oavsett från vilken vinkel man försöker granska dem. Jag skulle vilja påstå att Enslaveds fans definitivt kommer att uppskatta detta album. Och det är dessutom bra variation mellan låtarna och allt avslutas snyggt genom att göra en cover på Led Zeppelins Immigrant song, som de gör riktigt bra.

Ett riktigt tilltalande album, ett som definitivt kan ses som en rival till Vanden Plas finfina livealbum som jag recenserade för ett par dagar sedan. Jag skulle definitivt ha inhandlat en vinylversion av denna om jag hade haft råd med det. Nu har jag inte det så jag får helt enkelt roa mig med de digitala filer som skickats mig och det kommer jag nog göra lite då och då trots att jag nu alltså recenserat albumet. Jag kan inte göra mycket annat än att lyfta på hatten, det är grymt bra helt enkelt – från den suveräna inledningen till den sköna coverlåten som avslutar allt lite över en timme senare. Det lustiga är att albumet känns betydligt kortare än den timmen albumet tar att spela sig igenom, det är så bra att tiden bara flyger förbi när man lyssnar.

Därmed kan vi konstatera att ni vore monumentalt ointressanta och tråkiga om ni inte tittar närmare på detta höjdaralbum, ett album som demonstrerar ett bra band som står på toppen av sin förmåga och gör en av sina bästa insatser i en karriär som sträcker sig över mer än 25 år. Inledande Building With Fire är min favorit på albumet som inte har något svagare spår och jag vill dessutom påstå att bandet faktiskt låter bättre på detta livealbum än de gjort på sina studioalbum. Om du gillar Enslaved eller bara progressiva extremmetallband kan du inte vara utan detta, det är en i det närmaste essentiell del i den metalliskes skivsamling. Så det så!

Label: By Norse/Membran
Tre liknande band: Dimmu Borgir/Darkthrone/Borknagar