Produced by Arjen Anthony Lucassen
Artwork by Jef Bertels

Released 2022-02-18
Reviewed 2022-04-18

arjenlucassen.com
insideout

Det är inte ofta vi får se album från Star One men varje gång de kommer är det en riktig höjdpunkt och en konkurrent till toppalbumen det året. Revel in Time heter det nya albumet som är inspirerat at film och TV som avhandlar tidsresor i olika slag som exempelvis Terminator, Back to the Future och så vidare, jag tänker inte nämna så mycket vilka filmer det handlar om men det finns att ta reda på enkelt om ni är intresserade. Omslaget ser faktiskt mer ut som något från Lucassens mer kända projekt Ayreon, det är lite synd då jag tycker att de två föregående omslagen kan kopplas samman men det kan man inte göra med detta som är väsensskilt från dem.

Star One har på de två föregående albumen haft en uppställning med Russel Allen, Dan Swanö, Damian Wilson och Floor Jansen som spelat upp kortare rock-teater i låtarna medan denna har fler sångare, de nämnda är med, och dessa gör ofta en låt var. Får mig att tänka lite på konceptet kring Universal Migrator. Det är stilistiskt lite mer varierat än Star Ones tidigare album, inte lika direkt metalliskt utan man känner igen lite mer från Ayreon än tidigare här. Det är förstås utomordentligt producerat och framfört, sångarna är genomgående av hög kaliber, många vi känner igen från Ayreon och Star One men också kändisar som Joe Lynn Turner och Jeff Scott Soto. Ännu en gång lyckas faktiskt Arjen förnya sig själv, han fräschar upp Star One utan att det blir något som stilistiskt imiterar något av hans andra projekt även om dragen förstås hörs både här och där – med bekanta syntar, sångare och teman för att nämna några.

Inledande Fate of Man är en fullträff men det kommer fler som titelspåret Revel in Time som är magi, Today is Yesterday är en annan med wow-känsla. Snart inser jag att hela albumet ger en wow-känsla och att Arjen fortfarande besitter samma magi när det gäller att skapa relevant och bra musik som känns fräsch, kreativ och spännande. Sedan vinylen damp ner (tillsammans med återutgåvorna av de tidigare) hemma har jag spelat denna om och om igen, det är ett förbannat bra album och trots att jag har hört ett par vassa detta år håller jag denna som min favorit så här långt. Jag har inget att klaga på även om det kanske inte är Arjens absolut vassaste album, eller ens min favorit av Star One, det är ett riktigt kul album att lyssna på och jag tröttnar inte lätt trots upprepat genomspelande.

Gillar man Arjens musik är detta ett självklart album att införskaffa, det finns ingen tvekan om att den som gillar Star One eller Ayreon kommer att uppskatta detta album. Det är ett rivigt, grymt, spännande, och helt enkelt förbannat medryckande album med massor av hits och underbar musik. Jag skulle inte missa denna om jag var er, och varför inte passa på när de tidigare albumen också kommer på vinyl – det är väl investerade pengar.