Artwork by Solomacello
Band Photos: K. Micheli

Released 2022-04-29
Reviewed 2022-06-06

slowtorch.com
electric valley records

Det har blivit fel på maskinen, kan det vara därför de sitter i en roddbåt i en stormande sjö? Kul skivomslag. Italienska bandet Slowtorch har funnits sedan 2005 och kan väl inte påstås vara speciellt flitiga då deras diskografi är ganska kort för ett band med snart två decennier på nacken. Men de kanske har tagit sin tid för at skapa något vasst, förra albumet kom 2014 så den som blev fan då har fått vänta ett tag. Men de brukar ju säga att den som väntar på något gott… och så vidare, men är det så?

Stoner är det åtminstone, stoner metal. Tungt, rättframt, sångare med pondus och rivig röst. Stilistiskt kommer inga överraskningar från Slowtorch, det är ett stoner metalliskt album helt enkelt med tunga riff, riviga låtar och bra energi. Inget speciellt sett till produktion, jag har hört både bättre och sämre i den aspekten. Det är en genre som sällan erbjuder någon större variation, detsamma gäller i detta fall så därför är det ju bra att de håller det kort med under fyrtio minuters speltid.

Jag gillar hur albumet drar igång direkt, inga intron eller sömniga inledningar utan bara rakt på sak. Så ska det vara. Åtminstone ibland. Annars tycker jag väl att The Machine Has Failed är ett ganska typiskt album för genren, inga överraskningar erbjuds. Inte heller får vi några låtar som verkligen ställer dem ovan sin konkurrens, de ligger någonstans i det övre mittenskiktet skulle jag säga. Det är bra men kanske inte tillräckligt spännande för att jag verkligen ska vilja återvända och lyssna mer, det känns faktiskt ändå ganska bra att avsluta denna recension.

Och det gör jag genom att konstatera att du nog ska kika närmare om du är fan av stoner rock/metal, annars kan du nog lugnt leta vidare efter nästa spännande album.