Booklet artwork and layout by Duste Decay and Kai Wilhelm

Released 2022-09-30
Reviewed 2022-11-

reternityband.de
yuoutube
mdd records

Fräsigt skivomslag, det var första tanken när jag såg Reternitys nya album Cosmic Dreams. Det är nästan så att man vill att det ska vara bra, så att det snygga omslaget också pryder något värt att lyssna på. Det är inte ett band jag skrivit om tidigare, de har släppt två album före detta, det första kom 2019 och det andra året efter. Detta beskrivs som deras mognaste och samtidigt mest intensiva album där de stilistiskt utvecklats i en mer progressiv och melodiös inriktning från den mer thrash influerade de haft på de tidiga albumen. Futuristiskt, är nog också något man kan tänka sig utifrån omslaget.

Ganska tungt, progressivt, ganska fantasifullt, fräscht, ösigt, bra sångare, snygg produktion, ungefär så tänker jag när jag lyssnar på detta album som egentligen drar på i gott tempo direkt från början. Stilistiskt hamnar det lite i flera fack, bolaget säger melodiös metal och det är knappast en dålig beskrivning. Det har thrashiga och progressiva tendenser, stor dynamik och en lite futuristisk känsla, omslaget är egentligen ganska talande för vad vi får höra. Variationen är också bra och speltiden är symmetriska fyrtiofyra minuter och lika många sekunder, jag undrar om det är medvetet – hade det varit jag hade det definitivt varit medvetet, men alla är ju inte så tack och lov.

Det här var ju fräscht och bra, kul album, värt att lyssna på, jag gillar det. Det är medryckande, tempot är uppiggande och bra, det är polerat men samtidigt inte, det är helt enkelt ett riktigt bra producerat och riktigt välskrivet album. En positiv överraskning kanske. Många bra låtar där ändå kanske inledande Building Better Worlds sticker ut, kanske på grund av Alien-kopplingen, eller kanske bara för att det är ett riktigt vasst inledande spår. Titelspåret är också riktigt bra, men hela albumet glänser med bra dynamik, stort djup och god fantasi; något jag inte direkt alltid kan skriva om album jag lyssnat på. Men i detta fall känns det befogat och jag kan gärna spela om albumet både en och två gånger, det finns också ett sådant djup och en stark nyansrikedom som gör att album tål upprepat spelande.

Värt att titta närmare på, värt att lyssna på. Jag kan rekommendera er att titta närmare på Reternitys senaste album som tillhör toppskiktet av de album som släppts 2022, kanske inte det absoluta toppskiktet men inte långt bakom de bästa albumen jag skrivit om detta år.