Cover art and layout by Caroline Strand
Photography by Jobba Andersson
Calligraphy by Kristiina Laine

Released 2021-11-26
Reviewed 2022-01-15

dalapop

Svenskar som sörjer, knappast sörjer de sitt nya album som enligt egen utsago är deras mörkaste och mest personliga hittills. Till det har de jobbat med mer lokala förmågor, något som också enligt egen utsago lett till att de tagit fram det bästa ur varje bit av albumet. Albumet som är deras sjätte, det skiljer sig från tidigare släpp då det är ett landskap av mörker och desperation – kanske en reflektion av dagens tider med sjukdomar, inskränkningar av personliga friheter och så vidare. Något som slog mig tidigt när jag fick albumet var att omslagsmotivet inte var speciellt tilltalande men grafiskt är det ganska snyggt. Så vad ska vi då säga om albumet som sådant?

Det passar väl in i den extrema genren av metal, såsom dödsmetall eller svartmetall, men med lite gotiska inslag och sådant. Ganska mörkt, kanske ibland lite dystert, men också dynamiskt och de har fint samspel mellan vrålanden och klarsjunganden. Variationen över de sju spåren är god och speltiden sansad, produktionen är dessutom riktigt bra med utrymme för både dynamik och djup – ett tänkande album. Ett välgjort album dessutom, med en ljudbild som är fräschare än det mesta i genren. Jag kom att tänka lite på Eternal Storm som jag skrev om för ett par år sedan, det är lite samma känsla av att höra något lite fräschare än de vanliga släppen i genren.

The Bleeding Veil är ett riktigt vasst och trevligt album, mycket tilltalande och med bra låtar. Det är ett album som träffar väldigt rätt, och som borde tilltala de allra flesta som gillar bra extremmetall. Det är snyggt och det är välgjort, det är fräscht och det är alltid kul att höra sådant som känns nytt och inte bara som en repetition av något man redan hört tidigare. Jag hade inte hört In Mourning tidigare så detta vara definitivt en positiv överraskning, om mer dödsmetall var av denna kvalité skulle det kännas betydligt roligare att ta sig an musik ur den genren.

Tummen upp för In Mourning och The Bleeding Veil, det är definitivt ett album jag kan rekommendera att ni tar er en närmare titt på. Jag har lyssnat på det många gånger hittills och lär nog spela det igen, och igen, kanske kommer jag så småningom fram till en favorit bland de sju låtarna men det är inget jag kan göra nu. Så jag rekommenderar er varmt att ta er en titt på detta finfina album, det är väl värt den spenderade tiden.