Lyrics by Jaime Torres (1, 2, 3, 5, 8, Kheryon (4, 7) and Daniel Maganto (5, 8)
Artwork and layout by Leoncio Harmr
Band photography by Sergio Albert Avilés

Released 2019-08-23
Reviewed 2019-09-25

transcending obscurity

Evig storm, det låter ju dramatiskt och det spanska bandet har krönt debutalbumet med ett ganska dramatiskt skivomslag. Come the Tide kallar de albumet och det ser ju åtminstone väldigt intressant ut med snyggt omslag och det sägs att bandet lagt stor vikt vid det och andra detaljer kring sitt album för att hitta en perfekt balans och så vidare. De har satt samman åtta låtar med en speltid om en timme, och frågan man ställer sig då är förstås om albumet är så bra som det ser ut att vara.

Det handlar om dödsmetall där bandet balanserar det tunga och mörka med starka melodier, det påminner en del om band som exempelvis Opeth på tidigt 2000-tal eller Katatonia, sådana band där det inte bara handlar om att skramla och skrika/vråla. Det är lite progressivt och känns relativt fräscht, bandet har hittat något som känns intressant och inte uttjatat. De åtta låtarna visar upp stor variation och timmen man lyssnar har en tendens att passera relativt fort – man hinner definitivt inte tröttna. Det är också riktigt bra produktion och djup som gör att man utan omsvep kan spela albumet på repeat flera gånger om utan att tröttna det minsta.

Ett riktigt bra album, som en evig musikalisk storm som bara sparkar in dörren och bjuder på lysande musik. De ger lite samma känsla som Opeth i sina bättre stunder, det känns dramatiskt och man vill bara lyssna. Det saknas kanske ett riktigt gripande spår men de som finns är nog ändå tillräckligt gripande för att hålla kvar lyssnaren, speciellt om man ser till helheten. Albumet har sin styrka i sin helhet snarare än i de enstaka spåret, det musikaliska äventyret när den eviga stormen blåser in tidvattnet i metallens strömfåra och allt tar ny form – kan man ju hoppas, om inte annat kan man ju lyssna på Eternal Storm några gånger till.

Det finns inte mycket att klaga på, det är ett riktigt vasst album – kanske inte så vasst som de allra bästa albumen men det är inte helt otänkbart att det är en kandidat till årets topp-tio, men det beror ju lite på vilka ytterligare album som dyker upp under återstoden av året. Det går ändå att konstatera att Come the Tide är ett riktigt bra album som känns väl värt att kika närmare på.

Label: Transcending Obscurity Records
Tre liknande band: De Profundis/Opeth/Insomnium